
1



2

Contents:

Editorial					     2

Free papers: Some history			  4
by Hannah Schling

Business as usual: 			   5
The Economics of free papers
by Shiar Youssef

What’s wrong with free:			   9
The cost of free papers

Newspapers or free papers?		  11
By Michael Barker

More than a spoof			   13

Corporate media and the 			   15
intellectual cleansing of journalists
by Jonathan Cook

Company Profile: News Corporation		 19

Campaign Spotlight: MediaLens		  21

Are independent media projects		  23
still possible?

DIY research contest			   24

Babylonian Times				   25

Book Review                                                   27

Credits: 
Hannah Schling, Shiar Youssef, Tom Anderson, David Cromwell, 
David Edwards, Jonathan Cook, Michael Barker.
Illustrations: Jon Sack
Layout: Jean Paldan (www.rareformnewmedia.com )

Corporate Watch is an independent, non-profit research 
and publishing group based in London. It aims to expose 
how large corporations function, and the detrimental 
effects they have on society and the environment as an 
inevitable result of their current legal structure. Corporate 
Watch strives for a society that is ecologically sustainable, 
democratic, equitable and non-exploitative. Progress 
towards such a society may, in part, be achieved through 
dismantling the vast economic and political power of 
corporations, and developing ecologically and socially just 
alternatives to the present economic system. If you would 
like to help with research, fund-raising or distribution, 
please contact us.

Disclaimer: The objectivity of the media is, at best, an 
illusion and, at worst, a veil to disguise inherent biases. 
Corporate Watch freely acknowledges that it comes from 
an anti-corporate perspective. We do attempt, however, to 
be factual, accurate, honest and truthful in all our output. 
Any comments or corrections are always welcome.

@nti-copyright to non-profit organisations and individuals 
fighting corporate dominance.
ISSN 14705842
www.corporatewatch.org
news(at)corporatewatch.org
Tel: 020 7426 0005 

Corporate Watch is a member the Independent News 
Collective (INK), the trade association of the UK alternative 
press. www.ink.uk.com 

Printed on 100% post-consumer recycled paper by 
Footprint  (www.footprinters.co.uk)

corporate watch.

The Corporate Watch Magazine is a quarterly publication providing in-depth analysis and information on a wide range of topical 
issues of interest to those concerned about social and environmental justice. The next issue will focus on the ‘rules of engagement’ 
with corporations. If you’re a campaigner or a member of the public who’s had an interesting encounter with a company, whether 
fruitful or futile, and you think it could be a good case study, or if you would like to contribute analysis on how effective or ineffective 
engaging with companies might be, or how this is used by corporates to avoid regulation and so on, we would love to hear from you. 
Please send submissions to contact(at)corporatewatch.org.

contribute to corporate watch.

corporate-critical research since 1996

subscribe to the corporate watch newsletter.
4 issues produced quarterly; Individuals/not-for-profits UK £12 Elsewhere £16.

Profit making organisations £30, multinational corporations £5000 (or 1 minutes profit).
Name:
Address:
Postcode:
Phone:
Email:
Date:
I would like to pay Corporate Watch a subscription of:
(circle one) £12  £16  £30  £5000

I would like to pay Corporate Watch a donation by standing 
order of £__________________.

Name of Bank:
Account Number:
Sort Code
Address of Bank:
Postcode:
I would like my standing order to start on date (dd/mm/yyyy):

Signature:_______________________________________________
Bank instructions: Please pay the above amount on the 1st of the month to Corporate 
Watch, account number 50108062 sort code 08 92 50. The Co-operative Bank, 13 New Street, 
Oxford OX1 1LG / ‘You would need to take this form to your bank yourself

I enclose a cheque to Corporate Watch for £__________ 
Date:
Please complete the form and send it along with any
relevant payment to Corporate Watch, c/o Freedom Press 
Angel Alley 84b Whitechapel High Street London, E1 7QX



3

So the Corporate Watch Newsletter is late again! But we’re back, having transformed the Newsletter into 
a quarterly Magazine. The main reason for this, as indicated in the reader survey in the last issue, is to 
make space for more in-depth analysis of the themes dealt with in each issue. This double issue on so-
called free newspapers will hopefully demonstrate this is a change for the better.

Over the last two years, Corporate Watch has been contacted by various people asking whether we, or 
anyone else, had done any work on the Metro, the London ‘free paper war’ and suchlike. The lack of 
critical analysis was surprising, given that the phenomenon of ‘free’ papers has existed for a few years 
now. Indeed, one caller expressed her shock saying, “I am very surprised that you haven’t done anything 
on this given how obviously bad and evil they are.”

More than 45 million copies of free papers are read everyday by some 80 million people around the world, 
but mostly in Europe. Since 1995, when the Metro was established in Sweden, over 250 free dailies 
have been introduced in almost 60 countries. In some countries, they have become the most widely read 
dailies. But while academics, journalists and newspaper publishers have been busy analysing this ‘new’ 
business model and its effects on the press industry, other fundamental questions have been conveniently 
forgotten about. In an article titled ‘Business as usual’, Shiar Youssef argues that claims about the novelty 
of the free paper model are often exaggerated and that the dichotomy created between free and paid-for 
papers is a false one. This is partly due to the fact that most free papers are published by the same media 
giants that also publish paid-for papers. If anything, they are just another way to rejuvenate a flagging 
industry and generate profits for these same companies. Putting things in a historical perspective, as 
Hannah Schling does in an article on the history of freesheets and regional papers, should make this 
clearer.

Profit-driven, cost-cutting policies are, of course, not the only thing wrong with free dailies. Another article 
in this issue, ‘The cost of free’, investigates what else is wrong with them: from limited original content and 
lack of investigative journalism, through treating readers as mere marketing target groups, to poor labour 
conditions and environmental pollution.

To complement these, we have included a commentary piece, rare in its honesty, by Jonathan Cook 
talking about his experience of “intellectual cleansing” whilst working as a journalist for free and paid-for 
papers in the UK. In another opinion piece, Michael Barker argues that real newspapers should not be 
free and that the price we pay for cheap or free “propaganda rag sheets” is “our freedom.”

It should become clear from these articles, and the rest of material included in this issue, that by criticizing 
and highlighting the problems with ‘free’ papers, we are by no means trying to defend or save paid-for 
tabloids and broadsheets. On the contrary, we argue that free papers are simply an acute manifestation 
of the fundamental problems inherent in corporate media, namely commercial, profit-driven policies that 
have turned news into mere packaging and marketing of information in the service of economic and 
political elites. And that is precisely why we chose MediaLens for this issue’s Campaign Spotlight slot.

We would have liked to include more contributions on alternative media and grassroots initiatives 
challenging corporate media’s dominance. We have, however, included a fictional discussion between 
three media activists on the problems facing Indymedia and other grassroots media projects. This issue 
also showcases some of the best political spoofs that have been produced in the UK over the past decade 
or so.

Whether it is challenging corporate media and correcting their distorted version of events (MediaLens), or 
‘hijacking’ and subverting them (spoofs), or providing an alternative platform for reporting directly from the 
streets (Indymedia), the common goal of these initiatives, as well as Corporate Watch’s news service, is 
reclaiming journalism for what it should be: a critical, honest and compassionate reporting on what really 
matters.

editorial.



4

The history of free daily newspapers is most 
notably situated within the sphere of regional 
and local papers, and is tightly knitted to the 
wider transformation of the newspaper industry 
from overt allegiance to a political party into 
vehicles for profit-making dominated by a 
handful of large publishers with a more veiled 
political agenda. This transformation was 
precipitated and accompanied by dilemmas 
over the financing of newspapers in the 
second half of the twentieth century. As the 
model of wealthy patrons proved increasingly 
unworkable [2], advertising revenues gradually 
came to account for an increasing proportion 
of newspapers’ incomes. Newspapers faced 
the choice between expanding into a mass 
readership (and therefore competing fiercely 
with other publications for readers and 
advertisers) or a ‘high-quality’ and wealthier 
readership (therefore often tempering more 
radical political critiques). [3] The second, 
it is said, attracts fewer but more lucrative 
advertising contracts.

The emergence of regional freesheets, often 
owned by smaller proprietors, in the 1970s 
presented a challenge to paid-for local 
daily newspapers, and further catalysed a 
transition within their management, funding 
and editorial structures. Journalist Matthew 
Engel has described the attitude of many 
of the paid-for papers at the time as one of 
“joining ‘em rather than beating ‘em”, with 
publishers transforming regional papers 
into “cash cows”, whilst driving down costs 
to compete with freesheets for readers and 
scarce advertising contracts. [4] In 1970, 
1.4% of advertising contracts in the regional 
press were held by free papers. By 1990, 
this was 35%. It is argued that freesheets 
helped precipitate the technological transition 
within newspaper production, which resulted 
in the Wapping disputes and the crushing 
of newspaper unions. Between 1977 and 
the Wapping strikes in 1986, 681 new 
regional titles appeared, bringing freesheets 
up to almost 50% of the provincial press. 
The response from many paid-for papers 
was to either issue their own freesheets 
in direct competition, or to buy out the new 

freesheets. As Kevin Williams puts it, with 
‘streamlined production’ and the utilisation 
of new technologies, “the free newspapers 
propelled paid-for dailies and weeklies to 
change; Eddie Shah’s march to Fleet Street 
began in Warrington and Stockport.” [5] 

In the 1970s and 1980s, with falling circulation 
and readership figures and the consequent 
closure of many regional and local papers, the 
interaction between free and paid-for papers 
led to more ‘streamlining’, or centralisation, 
of regional paper ownership. Between 1947 
and 2002, the top five publishers increased 
their proportion of regional evening paper 
circulation by over half. Four major publishers 
now dominate the market: Northcliffe (a 
division of the Daily Mail and General Trust), 
Johnston, Trinity Mirror and Newsquest (a 
subsidiary of expansionist American publisher 
Gannett Corporation). With the ability to 
merge back-office departments and buy 
paper more cheaply, these large companies 
also own job, property and motor advertising 
papers and websites. For example, one of the 
biggest online employment websites in the 
UK, fish4jobs.co.uk, is owned by Newsquest; 
Johnston Press owns jobstoday.co.uk, 
propertytoday.co.uk, motorstoday.co.uk and 
so on.

Regional newspapers were once thought 
of as important, critical components of 
local democracy, cultivating investigative 
journalism and providing information and 
political commentary for a specific community. 
The dominance of these markets by corporate 
publishing monopolies has largely eroded this 
role and left many regional papers ‘streamlined’ 
and lacking real editorial and news content. 
Recent disputes at the Newsquest-owned 
Brighton and Hove newspaper The Argus 
reflect this reality. Sub-editing, printing and 
other production processes were relocated 
to Newsquest offices in Southampton, where 
they are being merged with the production of 
Newsquest-owned Southampton paper The 
Echo, resulting in redundancies for Brighton-
based journalists and editors and a three-
year pay freeze. Meanwhile, Newsquest chief 

free papers:
some history
Free daily newspapers have, in the past decade, been heralded as a wholly new model for 
the modern newspaper, one which ‘challenges’ the ‘traditional’ business model, but which 
also holds the potential to ‘save’ an ailing industry beset with falling readership and circulation 
figures in the age of online news content. [1] However, the history of free papers is longer than 
that presented by many of the scholars and journalists commenting on their current manifes-
tation, Hannah Schling writes.

pa
st

 &
 p

re
se

nt



5

executive Paul Davidson enjoyed a 20 per cent pay increase 
between 2008 and 2009. The Argus journalists held three 
days of strike action in December 2010 and January 2011. 
One NUJ member involved in the dispute highlighted the 
changed nature of local news production: “What’s astonishing 
is that a local newspaper company doesn’t seem to realise 
how damaging it is to keep shifting jobs out of the local area. 
There will be advertisers and readers who must wonder why 
they should support their local newspaper when it doesn’t 
support them.” [6] The FT and Guardian journalist Matthew 
Engel also reflected this view when reporting on one of many 
such disbutes: “My wife’s job as editor of Herefordshire Life 
magazine has now been merged and is being done from 
Stoke-on-Trent, 100 miles away, which suggests that Archant 
[Norwich-based publisher of Herefordshire Life] treat the 
communities they serve with exactly the same respect they 
give the staff.” [7] Newsquest claimed ‘financial necessity’ as 
reason for this quality-cutting streamlining, whilst Gannett, 
its American owner, boasted to US investment analysts of 
Newsquest’s ‘healthy profits’, making a cool £71 million in 
2009. [8] Quality, critical local journalism does not feature in 
their equation.

Local council freesheets are another type of free publication 
that has helped shift the character and impact of local ‘news’ 
production. Heather Brookes, author of The Silent State, 
has labelled these papers ‘Pravda rags’ and placed their 
emergence as stepping into the vacuum left by the decline of 
regional papers. [9] Between 1986 and 2000, half of Britain’s 

8,000 or so local journalists lost their jobs; between 1985 
and 2005, nearly one quarter of all regional and local papers 
closed down. The competition brought by these government 
freesheets is keenly felt. For example, Tindle’s South London 
Press announced in November 2007 that it had lost over 
£500,000 in advertising revenues since Lambeth Council 
launched its own freesheet, Lambeth Life. [10] Critical, original 
content was almost non-existent in the council freesheet, and 
criticism of the council policies and activities omitted. An LG 
Communications survey of council-funded freesheets found 
that the third most reported topic, at 52% of coverage, was 
“How the council provides value for money.” [11]

In the 1970s,freesheets launched by smaller proprietors and 
wholly funded through advertising entered the market in a 
context of financial crisis and falling circulation faced by paid-
for local newspapers. They provided one model to ensure 
the survival of many of these papers, but with their aims and 
quality of journalism transformed. Indeed, this was observed 
by many as a wider trend within the press industry at the time. 
In 1977, the Third Royal Commission on the Press noted 
that advertising contracts meant “the press has become a 
subsidiary of other industries.” [12] This transition continues to 
be noted today with the introduction of another ‘new’ business 
model: free daily newspapers such as the Metro. In the words 
of Matthew Engel, “If the local press is to be saved, it cannot be 
left in the hands of the groups whose obscene profit demands 
have wrecked real journalism.” [13]

Launched in Stockholm in 1995 by the Modern Times Group, a subsidiary of the Swedish telecommunications 
group Kinnevik, Metro was the first modern free daily newspaper. In 2000, MTG sold the majority of its shares 
in the newly formed, and now Luxembourg-based, Metro International S.A. Group. Editions in other countries 
followed soon and, by 2002, there were 23 editions in 15 countries, with a readership of 10 million (some 50% 
of the world’s total circulation of free dailies).

Not all Metro titles are owned by Metro International, however. In Russia, Belgium and Britain, Metro is published 
by local publishers. The Canadian and South Korean Metros are published, for legal reasons, in partnership 
with local firms. 

The Metro business model was summarised by Arnoud and Peyrègne in the words, “Outsourcing is a keyword in 
the Metro business model.” Metro publishers try to save money on everything, from news gathering, printing and 
distribution costs, to journalists. In 2005, only 10% of Metro International’s total budget went to journalists.

The UK Metro was launched in London in 1999 by Associated Newspapers, part of Daily Mail and General Trust, 
to keep Metro International out of the UK market - except in Newcastle, where Metro International launched 
Morning News. The paper soon expanded to Birmingham and Manchester and later to other regions. It is the 
largest and one of the most profitable free papers in the world, with 10 different regional editions and a total 
circulation of 1.3 million. In most regions, Metro is a franchise, a model designed to stop local publishers from 
starting their own free morning dailies.t

h
e
 
m
e
t
r
o

Notes:

[1] See, for example, Robert G. Picard, ‘Strategic Responses to Free Distribution Daily Newspapers’, International Journal on Media Management, vol.2, no.3, 2001.
[2] Peter Robins, ‘The Death of Newspapers, 1921: London Evening Massacre’, The Guardian, 23 September 2009, http://www.guardian.co.uk/media/organgrinder/2009/sep/23/death-of-
newspapers-1923.
[3] James Curran and Jean Seaton, Power Without Responsibility: The Press and Broadcasting in Britain, London: Routledge, 2003.
[4] Matthew Engel, ‘Local Papers: An Obituary’, British Journalism Review, vol.20, no.2, June 2009.
[5] Kevin Williams, Read All About It!: A History of the British Newspaper, London: Routledge, 2009.
[6] ‘Argus journalists to go on third strike’, Brighton and Hove News, 2 January 2011, http://www.brightonandhovenews.org/2011/01/argus-journalists-to-go-on-third-strike/
[7] Matthew Engel, ‘Local Papers: An Obituary’, ibid.
[8] Argus journalists to go on third strike’, ibid.
[9] Heather Brooke, The Silent State: Secrets, Surveillance and the Myth of British Democracy, London: William Heinemann, 2010.
[10] http://blogs.pressgazette.co.uk/wire/5822 and  http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/nov/22/council-run-newspapers-local-newspapers
[11] Heather Brooke, ibid.
[12] Royal Commission on the Press, Final Report, Cmnd 6810 July 1977.
[13] Matthew Engel, ibid.



6

Since 1995, when the Metro was established in 
Sweden, over 250 free daily newspapers have been 
introduced in almost 60 countries, mostly in Europe. 
More than 45 million copies are read everyday by some 
80 million people. In some countries, like Switzerland 
and Spain, free papers are the most widely read 
dailies. So how did this ‘new’ model develop, and how 
new is it really?

Business models

Broadly speaking, there are two main types of free 
newspaper publishers. The first represents new 
entrepreneurs -at least in theory- ‘invading’ the 
newspaper market with a new product, e.g. Metro 
International introducing the Metro in many European 
cities and the Norwegian Schbsted publishing different 
versions of 20 Minuten. The main requirement for 
these firms is sound financial backing so as to afford 
loosing money during the initial intense competition 
period, until they expand and start to make profit. 
Indeed, Metro International only started making profit 
in 2006. In 2008, up to 70% of the 240 or so free titles 
in existence were still losing money.

The second business model, which includes almost 
all other free dailies, encompasses established local 
or national newspaper publishers that endeavour 
to prevent the first from entering the market in 
order to protect their market position with readers 
and advertisers. Examples include Associated 
Newspapers, which is owned by the Daily Mail & 
General Trust and publishes both free and paid-for 
papers (Metro UK, Evening Standard and Daily Mail), 
and News International, which is owned by Rubert 
Murdoch’s News Corp and publishes the Sun, Times 
and many other titles. Free dailies launched by these 
incumbent publishers are mostly ‘spoilers’, the main 
goal of which is to protect their publishers’ market 
position by preventing others from entering or surviving 
in the market. Sometimes this obstructionist approach 
is taken further, as evidenced by the numerous legal 
actions against new free dailies for all sort of issues, 
from using the word ‘newspaper’ to copyright and 
littering.

Other types of free daily newspapers, which should 
be differentiated from weekly or monthly promotional 
freesheets, include slimmed-down copies of normal 
paid-for papers as a marketing tool. Examples include 
Standard Lite and FTpm, but these are not our focus 

here. The two points to emphasise are that, first, 
these business models are typical of most industries 
and markets and, second, that many free papers are 
published by the same media giants that publish the 
majority of mainstream paid-for papers.

As cheap as it gets

For new entrepreneurs, profit opportunities are the 
only reason for entering and staying in business. In 
an already crowded market like that of newspapers, 
the easiest way of achieving this is through ruthless 
cost-cutting policies. Indeed, both Metro International 
and Schibsted have closed down free papers (e.g. 
in Zurich and Cologne) where big profits were not 
expected in the future.

Published mainly in metropolitan areas on weekdays, 
the Metro, and all the other titles that followed suite, 
utilised a cheap distribution method represented by 
local public transport systems, where a large number 
of people with ‘wasted’ time are concentrated in one 
place. This also ensured that each copy was read by 
more than one reader (two to four, according to industry 
figures). Public transport companies have gradually 
realised the profit opportunities presented by free 
papers distributed on public transport and their attitude 
towards free paper publishers is changing (demanding 
bigger shares of profits, etc.). At the extreme end, the 
Moscow Metro is published by the public transport 
company itself. Other distribution methods, such as 
door-to-door delivery in crowded urban areas, have 
also been used with less success. The important 
thing is reaching a large number of people with limited 
costs.

Another way of cutting costs has been to cut wages. A 
typical Metro International edition employs 40 people, 
only 15 to 20 of whom are journalists. The UK Metro 
has 90 or so staff and the Paris 20 Minutes has 26 
professional journalists, but that is still significantly 
less than a typical paid-for paper. The small editorial 

business as usual.
the economics of ‘free’ dailies
The proliferation of free daily newspapers over the last decade has triggered wide-spread fears that newspapers 
as we know them are dying and being replaced by low-standard freesheets. Many scholars and commentators 
have argued that free papers represent a ‘new business model’. Shiar Youssef argues that such claims are 
exaggerated and that the dichotomy created between free and paid-for papers is a false one.

a
n

a
ly

si
s

“Outsourcing is a 
keyword in the Metro 

business model.”



7

the economics of ‘free’ dailies

staff means free papers depend heavily on news wire service and 
third-party material (photographs and so on). For local and national 
publishers that also publish paid-for papers, they typically combine, or 
synergise, the activities of their free and paid-for papers, including joint 
advertising, distribution and even news gathering. For example, many 
news stories that appear in the Metro and Evening Standard can also 
be found in the Daily Mail. The result is a loss of original content and 
diversity of coverage, and further damage to investigative journalism.

Most free papers also outsource their production and distribution 
process. Most do not have their own printing plants, for instance. 
As the Metro owners put it, “Outsourcing is a keyword in the Metro 
business model.”

Free wars

On 30 August 2006, Associated Newspapers turned its Standard Lite, 
which had been launched in London in 2004 to prevent other publishers 
from entering the evening free paper market, into London Lite as a 
spoiler against News International’s planned evening free daily, The 
London Paper, which was launched a week later. Attracted by the 
substantial profits that Metro, had started to make, The London Paper 
itself was intended as a spoiler against Evening Standard (both the 
Metro and Evening Standard are owned by Associated Newspapers). 

Within months, The London Paper was distributing 500,000 copies, 
about 100,000 more than London Lite. The three-year period of 
ruthless competition between the two companies (what has come to 
be known as the London free paper war, between 2006 and 2009) can 
be explained as a typical short-term business strategy of defence and 
prevention.

Back in April 2005, the Office of Fair Trading, pushed by former 
London mayor Ken Livingstone, who is said to be a long-time enemy 
of the ‘Mail lot’ (Associated Newspapers is owned by the Daily Mail 
& General Trust), had decided to open up the afternoon slot on the 
London underground to other papers to compete with the Stadard. 
Transport for London (TfL) was expecting to generate a revenue of 
£4.6 million from the process but the bids were apparently too low 
and the tender was cancelled in April 2006. Instead, both Associated 
Newspapers and News International opted for recruiting armies of low-
paid distributors to hand out their papers outside busy stations.                      

Both papers, London Lite and The London Paper, lost tens of millions 
of pounds in the three-year ‘war’. According to industry figures, The 
London Paper lost over £9m in the year to June 2009, £4m more than 
the anticipated budget. In its first 10 months alone, it lost almost £17m. 
The steady increase in advertising revenue, from £7.6m in 2006-7 to 
14.4m in 2008-9, was not enough, especially in light of the recession 
and the accompanying decline in advertising revenue in general. Of 
course, Associated claimed Lite was part of its long-term strategy and 
a complement to its ‘successful’ morning paper, Metro, although this 
clearly affected its then paid-for paper, the Evening Standard, which 
raised its price from 40 to 50p and sold 23.5 percent fewer copies a 
year later.

Many media commentators at the time lamented this “expensive, 
unnecessary war.” But was it? It is considered ‘normal’ for big 
competitors to lose money in the first few years until one or a few 
of them eventually dominate the market and drive all the others out. 
Indeed, News Corp’s James Murdoch is said to have refused to strike 
a deal with the Daily Mail & General Trust to cut losses in the London 
market until it was too late.

Once The London Paper exited the market, on 18 September 2009, and 

the Evening Standard, now 75% owned by Russian billionaire Alexander 
Lebedev, went free, the London Lite, still owned by Associated’s parent 
company Daily Mail & General Trust, was also stopped. The staff at 
both papers either lost their jobs or were reassigned somewhere else 
within the companies. While Associated celebrated its ‘victory’, News 
International sought solace in the fact that it forced DMGT to sell a 
majority stake in the Evening Standard.

The London Paper and London Lite were quite similar in content; the 
battle was mostly a marketing one: from similar launch publicity blazes, 
competing teams of distributors wearing similar purple or yellow 
T-shirts, to a spat over alleged dumping of paper bundles. Associated 
has even accused News International of gaining access to its business 
plan for London Lite. Both papers had opted for purple mastheads, 
leading to accusations of ‘copycat’ from both sides. In any case, the 
result was a large cross-over between the two papers’ readership - 
according to some studies, 60 percent of London commuters picked 
up both papers.

The happy monopolists

With launching costs ranging between £5 and £15 million and an 
expected loss period of 3 to 7 years before breaking even, not many 
publishers would dare enter the free paper market, and fewer would 
manage to stay in business for long. Indeed, in many countries only 
one, two or three out of a dozen free papers introduced have survived 
the initial competition period. In Sweden, there is only one free daily 
left; in France, Switzerland and Spain, 20 Minuten and/or Metro are 
the most read newspapers in the country, while most of the others 
have closed down. After a peak of 42 million copies in 2008, total free 
dailies circulation worldwide has been declining, especially in Europe, 
where 60% of free papers are distributed. According to many industry 
observers, such as Piet Bakker, the average circulation growth rate 
of 60% - though non-linear throughout - seems to have reached “a 
saturation point.”

In economic theory, industries going through their ‘mature phase’ 
exhibit greater degrees of concentration as a few large firms dominate 
the market. Products become more standardised and are mass-
produced with more efficiency (in an economic sense), allowing these 
firms to increase their output, and therefore profits, while reducing 
long-term costs (this is known in economics as ‘economies of scale’). A 
technological innovation, such as the introduction of free papers, may 
reset the industry life cycle and save it from decline. With such industry 
structure, however, the motivation for real innovation is minimal and 
profits are maximised mainly through management efficiency, i.e. 
saving money on everything, including journalism. While free market 
economics strives on the myth of ‘perfect competition’, most real-life 
markets, including that of newspapers, are ‘imperfectly competitive’. In 
other words, monopoly is the norm rather than the exception.

A quick scan of local and regional papers in the UK, for instance, 
shows that most are published by a handful of big newspaper groups 
(Johnston Press, Northcliffe, Tindle Newspapers, Trinity Mirror and 
Newsquest). In the age of multinationals, these monopolies are also 
increasingly globalised: A few giants are progressively dominating 
newspaper publishing across the industrialised world. Indeed, a new 
role of ‘global marketing vice president’ has recently been created at 
Metro International following a decision to increase the company’s 
marketing activities on the global market.

The free dailies market shows similar trends. In most European 
countries, monopoly now seems to be the dominant business model. 
Furthermore, the majority of free newspapers are owned by big 
publishers that also publish paid-for newspapers and control more 
than half of the newspaper circulation in Europe. This also allows them 
to combine activities (joint advertising packages, shared content, etc.), 
as indicated above.

The competition myth is often justified by consumers’ interests in 
terms of better quality and diversity, lower prices and so on. However, 
this overlooks the fact that this kind of competition is often not on 
content but on driving down costs (as in ‘price wars’). The result is a 

“Monopoly is the 
norm rather than the 

exception.”



8

business model that emphasises advertising and profits over serious 
news and other editorial content. It is no longer editors who make final 
decisions but the CEOs of the publishing companies or the heads of 
the advertising departments.

Free paper monopolies are often secured through exclusive distribution 
deals with transport authorities, as in the case of Metro and Evening 
Standard. Even if the competition authorities tried to prevent this, the 
monopolists’ large economies of scale mean very few publishers can 
actually compete with them. Mergers and buy-outs consolidate their 
power even further, as seen recently with the merger of Metro and 
Herald AM in Ireland (Metro Herald).

Recent plans put forward by culture secretary Jeremy Hunt will scrap 
barriers to cross-media ownership at a regional level. The proposed 
regulation (or deregulation, rather) has been described by media 
commentators as a ‘big bang’ similar to the one that ‘revolutionised’ 
the City in the 1980s and led the way to the recent financial crisis. A 
communications bill that is supposed to herald “a new age of converged 
media” is expected soon.

At the Edinburgh International Television Festival last year, News 
Corporation’s chairman and chief executive for Europe and Asia, 
James Murdoch, attacked the BBC and warned of the dangers of 
‘state interference’ in the ‘independent’ media industry, calling for 
comprehensive deregulation. His true intentions, however, were 
revealed in the conclusion of his speech: “The only reliable, durable 
and perpetual guarantor of independence is profit.” News Corp has 
since been trying to take over British Sky Broadcasting (BSkyB), which 
will make it “a company of unprecedented scale and cross-media 
power that has the capability to bundle together print and broadcast 
news and other content in a way that would stifle rivals and dominate 
debate,” as one commentator put it.

   

            
‘All the rest is advertising’

A big part of the hostility that free papers were initially met with 
from traditional publishers was to do with concerns that these may 
undermine their advertising base, and not really about circulation and 
readership. There is, in fact, evidence that readership and circulation 
figures for most paid-for papers were either not, or only marginally, 
affected by the advance of free dailies.

Newspapers operate in a so-called dual-product market: they sell 
content to readers and sell access to those readers to advertisers. 
The increased pressure on space, along with the increased flow of 
news, meant that newspapers have moved away from reports to 
‘stories’ chopped and shaped to fit ready-made templates. With the 
development of lifestyle and consumer journalism, the news function 
was increasingly subdued to papers’ function as advertising delivery 
systems and promoters of capitalist culture. Free papers are a 
continuation of this trend, which also saw many newspapers switching 
from broadsheet to tabloid or compact size. And of course, it’s not just 
about size; the claims of ‘tabloidisation’ of newspapers certainly bear 
some truth.

Most newspapers today depend much more on advertising revenue 
than they do on sales. Newspapers are considered financially ‘healthy’ 
when two-thirds (or up to 70%) of their income is derived from 
advertising. Over a quarter of this is derived from classified adverts, 
but most of these are moving online now.

Paradoxically, studies have shown that too many adverts mean that up 
to 45 percent of all print advertisements are skipped by readers. And 
that’s partly why publishers have been thinking about, and investing 
in, targeted advertising. Newspapers offer possibilities of ‘contextual 
advertising’: a wide range of editorial content combined with commercial 
messages, e.g. adverts for sports goods in the sports section; product 
promotions presented as news on business and technology pages and 
so on. In this sense, free papers are not that much different from paid-
for papers or, indeed, from radio and TV, which are solely dependent 
on advertising income (save for public broadcasting and state-owned 
media). Transnational dot.com companies, such as Google, Yahoo 
and others, are also fully dependent on advertising revenue.

The difference is that, instead of money, free paper readers (often 
commuters) exchange their time for content. Commuters are a captive 
audience that may give more attention to advertising messages. The 
Metro has roughly a 50-50 advertising-editorial ratio. The London free 
papers only managed to reach 25-75, which is partly why they were 
stopped.

Despite free dailies’ claims that they attract a new target audience 
(younger non-readers) and a different type of advertisers (clubs, 
theatres, small retailers, etc.), the fact remains that free papers have 
generated new advertising income for publishers at a time when 
advertising revenue was drying up due to the recession and many 
advertisers’ moving online.

Changes in income streams (mainly from advertising) not only affect 
newspapers’ choices about employment and work processes, but also 
content. Newspapers ‘adjust’ to advertiser’s needs and there have 
been many examples of companies’ withdrawing their advertising 
from an ‘offending’ paper following the publication of what advertisers 
regard as ‘negative’ coverage. The result is often self-censorship by 
the paper the next time round. A good deal of the content of business, 
technology and cultural pages is little more than subtle advertising and 
PR by private businesses. Commercial journalism is the norm rather 
than the exception.

Scenarios

Elite and business newspapers (Guardian, FT, etc.) and strong local 
brands have proved they can survive the free paper ‘invasion’. The 
main victims seem to be weaker local brands and general news titles. 
But this cannot all be blamed on free papers, as many commentators 
and journalists have done. Indeed, over the past 20 years, most of 
Britain’s local dailies lost between 40 and 70 percent of their sales. This 
has been partly due to the development of new forms of mass media 
as the main source of news, notably the Internet, but also because of 
the gradual deterioration in the quality and journalistic standards of the 
mainstream media. After all, why pay when you can get pretty much 
the same news for free? A quick comparison of the prime news pages 
of the UK Metro and The Times, for instance, or the Evening Standard 
and the Daily Mail, would indeed prove this point (see ‘The cost of free’ 
article in this issue).

The future of newspapers has been the subject of much analysis and 
speculation. One of the dramatic scenarios suggested is the slow 
death of paid-for papers. With Microsoft’s Bill Gates predicting (in 
2005) that the internet will attract $30 billion in advertising revenue 
annually within the next three years, free content paid for by advertising 
looked like the only business model in town. The decision of the new 
owner of Evening Standard to make the London evening paper free in 
the hope of reaching a larger, advertiser-pleasing audience has been 
repeatedly cited as an indication of this. Others, however, have talked 
about a ‘conspiracy’ that, having effectively killed all competition in the 
evening free paper market in the capital, Associated Newspapers will 
start charging for the Evening Standard again. 

Another possible scenario is a gradual increase in newspaper prices, 

 “Commuters are a captive 
audience with ‘wasted’ time, 
who may give more attention 

to advertising messages.”



9

coupled with charging for online content. This is Rupert Murdoch’s 
more traditional line of thinking, and his News Corp has, indeed, started 
putting some of its titles behind paywalls. The Times, Sunday Times 
and News of the World are now only accessible to subscribers, with 
The Sun following soon. Many national and regional titles had already 
upped their cover prices last year. But while this may actually work for 
so-called quality papers (the Financial Times and Wall Street Journal 
already charge online readers), once the free papers trend is over, it is 
unlikely to work for most general news papers and tabloids, given the 
availability of similar content for free elsewhere. Some of these have 
been experimenting with various types of paywalls and subscription 
methods, but without much success. It should be stressed that the 
main reason behind this shift is not that readers are moving online but 
that many advertisers have moved online.

Other possible ‘solutions’ suggested include government subsidies (as 
in France, where Nicolas Sarkozy last year introduced a scheme to 
‘help’ 18- to -24-year-olds receive one free copy of the paper of their 
choice every week for a year) or philanthropic papers (as in the ‘clubland’ 
evening papers of the early twentieth century, where sympathetic 
millionaires would fund elitist, limited-circulation papers). Both of these 
are, at best, short-term interventions and pose difficult questions about 
the influence of the state and the rich over the supposed independence 
of the press. Both models would not also generate much, if any, profit 
and are, therefore, unlikely to be pursued by publishers as a model 
for mass-circulation newspapers, as opposed to political or community 
newsletters.

             
The most likely scenario, thus, appears to be the coexistence of free 
and paid-for papers (the accumulation rather than substitution model). 
Research commissioned by the British Journalism Review in 2006 
suggested that newspapers in general may have a longer self-life 
than many believe, and that the model of cinema, which adapted to 
TV rather than being overwhelmed by it, might be more appropriate. 
True, there are already more free local papers than paid-for ones, 
but the latter still survive. Nationals could be the same. And true, the 
industry structure may change a little; we might see more mergers or 
break-ups, larger or smaller monopolies; but as far as economics is 
concerned, not much will change.

Part of the problem that newspaper groups now face - one that tends 
to be conveniently ignored - is that, for years, they sat on supernormal 
profits: most large newspaper companies had profit margins exceeding 
20 percent during the last few decades of the twentieth century and 
many have accumulated vast amounts of debt to meet their greedy 
shareholders’ demands for ever-greater returns. Now all they can do, 
apart from cutting jobs and costs, is look for new profits: online and 
from selling the ‘new’ readers of ‘free’ papers to advertisers.

The viability of the free paper model is the wrong question and the 
dichotomy created between free and paid-for papers is a false one. In 
light of paid-for sales declining, free papers are just another delivery 
method devised by the same publishers. To put it bluntly, they are just 
another way for the same companies to generate profits. They may well 
rejuvenate a flagging industry that has been shooting itself in the foot 
with commercial guns and prove, once again, that market economy 
does not simply commit suicide, as many of us would like to think.

* References are available in the online version of this article on the 
Corporate Watch website: www.corporatewatch.org.

“Free papers are just 
another method for the same 

companies to 
generate profits.”

new publications
Chronicling the creation of PR 
firms by former politicians, ‘All 
the Rest is Advertising’ reveals 
how PR has turned parliamentary 
democracy into a branch of 
business relations.
In ‘Whats Wrong With the Public 
Relations Industry’, Kate Evans 
wittily uses the metaphor of 
cosmetic surgery to provide an 
accessible summary of the report 
findings.



10

Quick is bad

When Associated Newspapers’ London Lite and News 
International’s The London Paper were launched 
in London in 2006, with ‘colourful’ designs and an 
‘upbeat’ attitude, many commentators and observers 
were quick to level charges against the free papers, 
often contrasting them against the Evening Standard’s 
‘serious’ journalism. When the Standard went free, 
many also lamented that it had “gone downmarket”. 
Few were honest, or brave, enough to point out that 
very similar criticisms could be levelled at almost all 
Fleet Street titles, even the so-called ‘quality papers’.

To attract occasional readers (mostly commuters), free 
dailies like the Metro have created an editorial profile 
based on short stories designed for a quick read (up 
to 20 minutes, the estimated time of a tube or bus trip 
in big cities). These papers typically provide the latest 
celebrity and entertainment ‘news’, peppered with a 
selection of national and international headline stories, 
which are mainly sourced from news wires and PR 
agencies. Similarly, images and other visuals are also 
sourced from third-parties.

A typical issue of the UK Metro, for instance, combines 
collapsed versions of high- and low-brow stories 
that attempt to please a wide range of audiences. 
The news headlines - a mixture of political, social 
and crime stories squeezed into 4 or 5 of the 72 
pages – try to shock and attract, but are often less 
sensationalist than many tabloids (the Sun, say). 
The Evening Standard (64 pages) has traditionally 
had an ‘upwardly mobile accent’, with a focus on 
‘glamour’ and the rich and famous of London. This 
is most evident in the free glossy lifestyle magazine, 
ES, that accompanies the paper on Fridays. City AM 
(32 pages) has a more specifically defined readership 
(bankers and City workers) and reflects that outlook 
quite faithfully, but still shares the model of “sound-bite 
journalism,” as one of the Metro’s early editors, Tim 
Jotischky, described his then paper. The same can be 
said about most regional free papers.

On the defensive, free paper editors and chief 
executives tend to refuse accusations of ‘dumbing 
down.’ In 2006, the head of Associated Newspapers’ 
free newspapers division, Steve Auckland, told the 
BBC: “It actually requires a lot of skill to produce short 
copy, to write four paragraphs instead of 12 and still 
capture the essence of the story.” That might be true 
to some extent but does not tell us anything about the 
lack of investigative journalism and original content. 
The key word is ‘copy’ not ‘short’. As one journalist, 

Don Berry, put it, “The Metros... are great processors 
of available news; they are not in the business of 
digging out the difficult stuff.”

Are paid-for papers any better?

In 2005, a report by the Project for Excellence in 
Journalism concluded that reading the whole of Metro, 
a reader would probably know as much about the world 
as from reading the first (news) section of any national 
daily. Indeed, most free dailies do an acceptable job 
of providing an overview of current affairs compared 
to many tabloids. Some, such as the Metro and 20 
Minuten, actually have more local news than most 
national papers, and often do a better job of providing 
local entertainment and life-style material, sports and 
listings.

This does not mean, of course, that free dailies are 
doing an adequate job. Rather, it means that paid-for 
newspapers have become so bad that a free paper, 
with far fewer journalists and editors and a much 
lower budget, can compete with them and threaten 
their readership and advertising base. The ‘death of 
journalism’ cannot be blamed on free dailies alone. In 
fact, instead of emphasising and competing on the basis 
of what distinguishes them (investigations, in-depth 
analysis, commentary), most mainstream newspapers 
opted for ‘tabloidisation’, pioneered in the UK in 2003 
by the Independent. Free papers display more acutely 
problems with the commercial mainstream press, and 
their ‘success’ has only brought paid-for papers closer 
to this profit-driven model. The transformation of news 
into mere packaging and marketing of information has 
simply become more visible and grotesque with free 
papers.

PR agencies

The reasons behind the shift in editorial emphasis 
to lifestyle and consumer journalism, particularly 
in the 1980s, were mainly economic rather than 
cultural or generational, as it is sometimes claimed. 
In increasingly tight and competitive markets, the 
concern of newspapers’ owners was on filling pages 
with as little cost as possible. Much more reliant upon 
advertising revenues, this was taken even further by 
free papers. When Associated Newspapers launched 
its first Metro in London, the paper had only 35 
journalistic staff, compared to 250 at the then paid-for 
Evening Standard. Investigative journalism, in-depth 
analysis and other costly exercises such as foreign 
correspondents all went out with the staff, replaced by 
a heavy reliance on third-party material.

Free daily newspapers may provide easily acquired basic news and information for free, but the social, 
political, journalistic and other costs are too high to overlook. From limited original content and lack of 
investigative journalism to environmental impact, everything is sacrificed for the maximisation of profits.

the cost of free.
what’s wrong with free dailies

a
n

a
ly

si
s



11

what’s wrong with free dailies

In November 2010, the editorial director of Trinity Mirror 
regionals, Neil Benson, told the Society of Editors conference 
that, to look for new money, regionals should move into PR 
and do marketing on behalf of their clients: “People who 
work in the regional press know what it takes to hit the spot 
in terms of press releases. So why shouldn’t all regional 
publishers think about launching arm’s-length PR agencies 
or a full-service agency?” What Benson did not say is that 
much of what is presented as news today already does 
that.

Readers or consumers?

Studies of time consumption patterns across the world show 
a steady reduction in reading time, which started with the 
introduction of TV in the 1960s and culminated with the 
advance of the Internet in the late 1990s. This, coupled with 
a loss of trust in deteriorating mainstream journalism, has led 
many people to stop seeing newspapers as their main source 
of news and information. Efforts to make newspapers more 
accessible so as to attract younger or less-well-educated 
readers have often been translated into oversimplification of 
complex issues. Free paper editors often seem to equate 
youth interests with entertainment and celebrity news. 
Similar assumptions underlie much of the material dedicated 
to woman readers, who are assumed to be only interested in 
fashion, cosmetic products and keeping ‘fit’.

In addition to content changes, free papers have tried to 
attract readers by changing aspects of the format, making it 
more flashy, clumsy and messy. The underlying assumption 
has been that this will attract younger generations who 
are not habitual newspaper readers. However, studies (for 
example among Belgian students) have shown that young 
readers do not actually like flashy layouts that stress format 
over content, but prefer to be taken seriously and treated 
like adults.

The stereotyping often applied to ‘youth’ and ‘women’s’ 
content is a consequence of prioritising the needs of 
advertisers to create and maintain easy consumer ‘profiles’ 
amongst the general public. By viewing readers as mere 
marketing target groups, free papers maintain consumerist 
lifestyles and turn papers into little more than advertising 
vehicles to reach potential consumers. Newspapers not only 
respond to what readers supposedly want but also make 
them. By creating a particular selection of ‘news’, edited 
in a particular way, a particular reader identity is gradually 
constructed, with readers identifying with certain social and 
political ideals and attitudes. 

To the right

Whenever free papers do take an editorial angle on current 

political affairs, it is often as bad as that of most right-wing 
tabloids and broadsheets (the Mail, Telegraph, etc.), though 
the Metro does try to be more ‘balanced’. This is most obvious 
in their support of the Conservatives (remember the Evening 
Standard’s pro-Boris, anti-Ken campaign in the London 
mayoral contest?) and their coverage of immigration-related 
issues, which is packed with both outright and more subtle 
racism. This is unsurprising given that most free dailies are 
owned by the same companies that publish some of the most 
notoriously right-wing paid-for papers, the classic example 
being Associated Newspapers, which owns the Daily Mail, 
Evening Standard and the Metro, among other titles.

Bad for the environmental too

A few months into the so-called London free paper war 
between News International and Associated Newspapers in 
2006, the Westminster Council threatened to ban free paper 
distribution in the capital due to increasing litter problems. 
Free papers apparently accounted for a quarter of street 
litter in some parts of the West End. In January 2008, the 
two companies finally agreed to install only 35 recycling 
bins each in the West End and Victoria areas of London. 
Each recycling bin cost no more than £500. According to 
the council, only 120 tonnes of paper was collected via the 
scheme in six whole months. According to tube maintenance 
firm Tube Line, 16 tonnes of rubbish was collected from the 
underground every day during that period, following a 43 
percent rise caused by the arrival of the two free papers.

The amount of paper used in the production of free papers is 
huge, with much of it going straight to landfill. In an attempt 
to polish their image, both The London Paper and London 
Lite initiated campaigns urging their readers to recycle 
newspapers after reading. Whilst this PR exercise may 
have looked good on paper, it certainly contradicted with 
the line both publishers were selling to advertisers: that free 
papers offered more bang for advertisers’ buck with each 
copy being read by multiple readers. If each person were to 
diligently put their free paper into a recycling bin once they 
had finished their 20-minute read, they would not be left for 
the next reader to pick up.

The campaign also fed into a framing of ‘solutions’ to 
environmentally damaging activities that is universally 
convenient for corporations: individualising both the 
damaging activity and the proposed solution, and holding 
consumers responsible for them. Thus, the problem is 
careless readers rather than the newspaper producers, and 
the ‘solution’ is the reader recycling the newspaper rather 
than the company changing production methods or ceasing 
production altogether.

However good and responsible it may sound, recycling does 
not get to the heart of the matter: the source of the paper 
used in the first place. To make one tonne of newsprint, or 
print 14,000 average-sized tabloids, 12 substantial trees are 
needed. At the height of the London free paper war, it was 
estimated that 1.5 million free papers were distributed in the 
city alone every day, equivalent to 107 tonnes of newsprint 
and 1,284 trees. This figure is cut substantially when recycling 
is taken into account with a simple equation. However, as 
unsold magazines make up most of the recycled paper 
usable to make newspapers, and because newspapers can 
only be recycled a maximum of 5 or 6 times before the fibres 
are too short, the original source is very present within the 
supply chain.

“This does not mean, of course, 
that free dailies are doing an 

adequate job. Rather, it means 
that paid-for newspapers have 

become so bad.”



12

Free ‘news’-papers might be considered 
antidemocratic on two counts. Firstly, such 
papers do not provide news to the public; 
instead, they provide carefully refined 
propaganda crafted as news. This information 
is not intended to stimulate and educate its 
readers; it is information that is meant to be 
consumed and assimilated, and is created in a 
way that strictly limits the educative value of any 
ensuing public debates that concern its dubious 
content. Real news, on the other hand, requires 
substantial amounts of money to produce, while 
the rewriting of press releases does not. This 
explains why many newspapers are so cheap: 
they are cheap because their production comes 
at a high price. The real price we pay with - 
perhaps unwittingly - is our freedom. 

Secondly, considering that the costs of 
producing a press release-filled paper are 
minimal, the public  have become socialised 
to the idea that they can have professionally 
produced content for next to no monetary outlay. 
Thus, by externalising the costs of production, 
free ‘news’-papers actually make it harder for 
journalists intent on strengthening democracy 
to make a viable livelihood. This is because 
authentic writers and publishers seeking to 
produce educational fare cannot sell their work 
for its true value as most people are simply 
unwilling to part with such comparatively large 
sums of money. Consequently, the circulation 
of papers that seek to promote news and not 
corporate propaganda tend to struggle to make 
ends meet, and they certainly find it difficult, if 
not impossible, to grow.

In recent decades, more democratically 
minded journalists have chosen to bypass 
the corporate press and now use the Internet 
to publish their reports and articles. But while 
such changes have proven useful in breaking 
existing communicative barriers, the virtual 
world of ‘news’-making still remains dominated 
by the same corporate behemoths that regulate 
the paper propaganda-scape. This necessarily 
means that writers of non-corporate-aligned 
material tend to find themselves preaching 
to the converted and for little or no monetary 
renumeration. Even the largest US-based news 
outlets, like ZNet and CounterPunch, struggle to 

get even a fraction of their many readers to part 
with money; money that is urgently required to 
support their valuable news services. The same 
is true, of course, of Corporate Watch and many 
other radical news collectives throughout the 
world.

This lack of financial support is severely 
problematic as it means that most authentic 
news writers are forced to write in their spare 
time. Undertaking meaningful work under such 
limited circumstances is no easy task, and 

means that many of the people who write news 
tend to be from privileged backgrounds. The 
reliance upon such privilege makes it hard for 
the producers of news to be truly representative 
of the public they seek to write about. It is of 
utmost importance, therefore, that readers 
begin to financially support such alternative 
endeavours so they can employ writers from all 
walks of life. 

It is true that real newspapers cannot easily 
compete with the financial clout of corporate 
freepapers, but it is still possible to create 
meaningful publications that can contribute to 
envisaging alternative political vistas. However, 
if these newspapers are to engender democratic 
values that strive to represent all points of views, 
it is essential that they are not free. Democratic 
non-corporate newspapers, and not so-called 
freepapers, are the way forward. This means 
that we must start paying a reasonable price for 
the journalism we value, and should continue 
to strive to create newspapers that provide 
content that is relevant to the democratic needs 
of the public, not the anti-democratic needs of 
the corporate world.

Newspapers can never be free in a society that really values democracy. Propaganda rag sheets 
that actively undermine democracy, however, can be, and are, distributed for free or for next to 
nothing. This, of course, speaks volumes to the antidemocratic nature of the times we live in, as 
newspapers have the potential to serve as a priceless ally in the daily struggle for justice and 
equality. Yet, paradoxically, this is exactly what they have become: priceless, not to the public, but 
to the ruling elites attempting to profitably manage us. By Michael Barker

newspapers 
or free papers.

o
p

in
io

n

“The real price we 
pay with - perhaps 
unwittingly - is our 

freedom.”



13



14

In journalism, parody has been used since 
newspapers started. In the 18th century, there 
were several papers specialised in parodying 
other newspapers, such as the English Lucien in 
England and the Courant in the US. Present-day 
equivalents include Private Eye.

Spoof papers are often used to make a political 
point. For instance, in protest at what popular 
newspapers tended to publish as items ‘of interest 
to women’ (beauty, entertainment, gossip, etc.), 
the League of Women Voters in the US produced 
a spoof newspaper in 1920s, called Ballot Box 
Review, which presented a gendered world turned 
on its head. More recently, particularly in the 
context of the anti-capitalist movement, spoofs 
have become a popular form of subversion or 
‘culture jamming’ targeting corporate mainstream 
media.

Below we showcase some of these spoofs 
produced in the UK over the past few years by 
different groups on different subjects.

Evading Standards (June 1999)

One of the early anti-capitalist spoofs, this ‘special 
edition’ of the Evening Standard never saw the 
light as police swooped and confiscated the 
copies before they could be distributed. The spoof 
was meant to coincide with the J18 protests in 
London, an international day of protest against the 
25th G8 summit in Cologne. Under the headline 
‘Global market meltdown’, the frontpage story 
claimed that “Panic stalks Square Mile following 
dramatic collapse of world financial markets.” An 
editorial titled ‘Game over for apocalypse roulette’ 
explained that “Our front page story may not have 
told the truth, but one thing is true – things have got 
to change.” The rest of the 32-page paper included 
commentary and analysis from an anti-capitalist 
perspective, in addition to call-outs and information 
for action.

Financial Crimes (September 2000)

A 16-page spoof of the Financial Times produced by 
activists from Reclaim The Streets, a collection of 
activist groups who staged events to reclaim public 

spaces for common ownership, such as mass 
street parties on motorways. The spoof coincided 
with an international day of action against the 55th 
annual meeting of the World Bank and IMF in 
Prague on 26th September 2000. Printed on the FT 
copy-righted pink paper, the spoof looked similar to 
the real paper, except that it exposed and opposed 
the catastrophes caused and crimes committed by 
the global financial and governance institutions, 
instead of justifying them. Despite the humour 
running through most pages, the articles were 
mostly serious and factual. Outlining their reasons 
for doing the spoof, the editorial collective said they 
“want to contribute to the growth of alternative, non-
corporate media” and “disseminate the information 
that never makes the pages of daily newspapers.”

In 2009, climate change activists produced 
another Financial Times spoof to coincide with the 
G20 protests in London. FT’s advertising strapline 
“We live in Financial Times” was changed to “We 
live on Financial Crimes.” Set in 2020, the spoof 
paper was a critique of financial journalism and the 
complacent business class that is killing the planet 
for profit. Thousands of copies were handed out 
to London commuters and the spoof’s website, 
ft2020.com, is still up online.

The Spun (November 2001)

A 24-page spoof of The Sun by anonymous anti-
war activists. The front page story, ‘Shop ‘til they 
drop’, combined a critique of consumerism and 
the then new ‘war on terror’, with Tony Blair urging 
Spun readers to “get out and spend, spend, spend 
for freedom!” The rest of the spoof analysed the 
‘war on terror’, the war on Afghanistan, economic 
globalisation and the global grassroots movement 
against it. The Sun was, and still is, one of the worst 
war-mongering British tabloids, supporting the 
UK’s military adventures and the ‘war on terror’.

The Sun had been spoofed before. On 1st May 
1986, a 4-page spoof of the Murdoch-owned 
paper was produced by anarchists to support the 
News International printers strike at Wapping. The 
spoof’s frontpage headline was ‘Murdoch fucks 
donkeys’.

Spoofs are nothing new. As a form of parody, they are works created to mock or poke fun at an original 
work, its subject, author or style by means of humorous, satiric or ironic imitation. The word ‘parody’ 
derives from the Greek parodia, which was a narrative poem imitating the style of epics but dealing with 
light or satirical subjects. Russian literary critic Mikhail Bakhtin argued, eight decades ago, that parody 
has a “carnival sense of the world” as opposed to “that one-sided and gloomy official seriousness which 
is dogmatic and hostile to evolution and change.”

more than a spoof.
fe

a
tu

re



15

Hate Mail (April 2005)

In the run-up to the 2005 general election, activists 
from Manchester No Borders produced a spoof 
of the Daily Mail to highlight the tabloids’ racist 
misrepresentation of issues surrounding asylum 
seekers and migrants. Although the spoofers had 
in mind all tabloids’ “influx of lies and waves of 
untruths,” the Daily Mail was singled out due to its 
long history of campaigning against immigration 
and supporting the far-right. Under the headline 
‘Asylum seeker ate my hamster’ (a take on a 
famous 1986 headline in The Sun, ‘Freddie Starr 
ate my hamster’), the frontpage story mocked 
the constant demonising and criminalising 
of migrants by mainstream media. Not the 
whole 12-page paper was spoof, however; 
some of the content was serious. A double-
page spread, under the title ‘You are being 
lied to’, countered mainstream myths about 
immigration and asylum created by the media. 
Other articles talk about migrants’ everyday 
suffering and how campaigners can help.

Another Hate Mail spoof had appeared on 
Mayday 2002, with articles on a wide range 
of subjects, from capitalism, imperialist wars 
and monarchy to workers struggles. The front 
page story claimed that “Anarchy is erupting in 
the towns, villages and cities of the UK.”

East London Adversaries (September 2005)

An 8-page spoof of the East London Advertiser by 
Disarm DSEi, a group of anti-militarist activists that 
has been mobilising against the biannual arms fair at 
the ExCeL centre in London’s Docklands since 2001. 
Although the spoof looked similar to the real paper, the 
content was serious information about the mobilisation 
and the arms trade.

Mesho (April 2008)

A 16-page spoof of the Metro by a group of squatters and 
activists in London and Brighton. ‘Mesho’ is an anagram of 
‘homes’. The frontpage story, ‘Epidemic hits Queen’, claimed that a 
group of squatters, calling themselves ‘Palacites’, had been discovered 
in one of the Queen’s personal walk-in wardrobes at Buckingham 
Palace, causing “outrage” for the royal family and concern for the 
government that “the news could cause an epidemic of ordinary, law 
abiding citizens to start taking housing into their own hands.” The rest 
of the paper analysed housing issues, the Olympics “blight”, as well as 
providing advice for squatters and homeless people.

Three separate printers pulled out at the last minute fearing a legal 
comeback by the Metro publishers. One printer’s excuse was that they 
printed the actual Metro. The same has happened with other Metro 
spoofs as well (see below).

Metr0 (June 2010)

An anti-racist spoof of the Metro to coincide with two days of action 
against racist press, called by a coalition of anti-racist and No Border 
groups under the name Press Action. Tens of thousands of copies that 
looked very similar to the free daily were distributed at 20 busy tube 
stations around London by 50 or so distributors wearing white T-shirts 
bearing the Metro logo and blue baseball caps. Thousands more were 
distributed in other cities around the country.

Under the headline ‘Gordon Brown to be deported to Scotland’, the front 
page story claimed the former prime minister was facing imminent 

removal back to his “home country”, as the new coalition government 
introduced new immigration rules that imposed further restrictions on 
“non-English nationals.” The rest of the spoof featured a Metro-style 
‘60-Second interview’ with a real-life ex-detainee, a myth-buster about 
asylum and immigration, an ‘immigration newspeak’ glossary, racist 
quotes from the mainstream press and a couple of more in-depth 
articles on immigration controls and protests against them. The Metro 
website was also spoofed, with a layout resembling that of the paper’s 
official website but with the content of the spoof paper.

The day after the spoofing operation, the Metro owners, Associated 
Newspapers, obtained a High Court injunction against “all persons 
responsible for the publication and/or distribution” of the spoof and 
served it upon different groups that they thought might have been 
connected with the action, including the people running the Press 
Action blog, Indymedia UK and the London Action Resource Centre 
(LARC). After a few months and legal costs running up to £40,000 they 
also managed take down the spoof site through the domain registrar 
in the US.



16

It’s all about money
 
Free newspapers in the mid-1980s were a new 
and rapidly growing form of print media. Cheap 
production had been made possible by the new 
technologies about to revolutionise the working 
practices of all papers, including those in Fleet 
Street. I was using a small Macintosh computer, 
writing stories and designing the pages, at a time 
when the nationals were still laboriously typesetting. 
At the Southampton Advertiser, we produced a 
weekly newspaper with just four editorial staff: 
an editor, two reporters and a photographer. The 
advertising staff team was more than twice that size.  
 
By definition, free newspapers are advertising 
platforms, since they have no other way of raising 
revenue. But when they first emerged, some of the 
independently owned ones were not as dire as they 
uniformly are today. The Southampton Advertiser 
was one of a small chain of free newspapers on 
the south coast owned by a local businessman. He 
made no effort to conceal the fact that he saw his 
newspapers simply as vehicles for making money.  
 
Most ambitious journalists start out on a daily local 
newspaper (I would soon end up on one), owned by 
one of a handful of large media groups. There, as I 
would learn, one quickly feels all sorts of institutional 
constraints on one’s reporting. As a young journalist, 
if you know no better, you simply come to accept 
that journalism is done in a certain kind of way; that 
certain stories are suitable and others unsuitable, 
and that arbitrary rules have to be followed. 
These seem like laws of nature, unquestionable 
and self-evident to your more experienced 
colleagues. Being a better journalist requires that 
these work practices become second nature.  
 
The Advertiser, however, offered a far more 
enlightening and free-wheeling environment for 
a young journalist. Larger newspapers structure 
their offices in such a way as to ensure that 
editorial and advertising staff keep an ostentatious 
distance from each other, usually on separate 
floors – as if underscoring to everyone that 
editorial judgements are free of commercial 

concerns. At the Advertiser we dispensed with 
such niceties. The advertising staff were next 
door and we freely mingled and socialised.  
 
An important concern for the Advertiser’s owner was 
getting his paper better read than the local evening 
paper, the Evening Echo, as it was then called, so 
that he could attract advertising away from it and 
charge more per page to the advertisers. It was 
a form of genuine, and short-lived, competition 
between local newspapers. Independently owned 
free sheets like the Advertiser created a real battle 
for readers with the paid-for evening papers, 
a situation that had been unknown for many 

decades in almost all British cities. Today, free 
newspapers are derided, and for good reason. 
 
The Advertiser became a genuine threat to 
the commercial interests of the Evening Echo. 
Even with a tiny staff, the Advertiser had far 
more interesting stories than the evening paper. 
Humiliatingly, the Echo was forced to run follow-
ups of our stories when our exclusive reports 
raised questions in the city council chamber. 
Readers started abandoning the evening paper: 
why pay for your news when you can get it better 
written and delivered through your door for free? 
 
Shortly after I had been poached by the Echo, the 
Advertiser was bought out by the evening paper’s 
owners. The staff of the free sheet were relocated 
to the Echo’s building and my former paper was 
eviscerated. Within a short time, a new editor was 
appointed and the paper’s hard-hitting reports 
were ditched. Life-style features and syndicated 
material dominated instead. One of my former 

In the article below, a version of which was first published by MediaLens in October 2008, Jonathan 
Cook describes his experience of ‘intellectual cleansing’ while working as a journalist for free and paid-
for papers.

corporate media & the
intellectual cleansing
of journalists.

co
m

m
e

n
ta

ry

 “By definition, 
free newspapers 
are advertising 

platforms.”



17

colleagues would confide in the pub that his job 
was now to rewrite press releases. The Advertiser 
stopped being a rival to the Echo; it became simply 
an advertising supplement to it. Its rapid fate has 
been shared by all the other free sheets that tried 
to compete with a local established daily paper.  

Forget about Woodward and Bernstein  
 
It is, of course, no surprise that a large newspaper 
would want to devour a threatening smaller one. 
That is the nature of the free market. But, given 
journalists’ assumptions about the workings of a 
free press, should the Echo not have had every 
interest, after destroying the Advertiser, in learning 
from the latter’s success? Even with the restoration 
of its monopoly, would it not have a commercial 
interest in seeking to win back the loyalty of local 
readers?  
 

Unlike most media owners, the Advertiser’s original 
proprietor was not a corporate player; he was a 
local businessman who had spotted an opening in 
the media market created by new technology. This 
created a conflict of interest for him that, for a time, 
favoured the readers of his newspapers. It may also 
be that this was a short-term strategy by the 
proprietor. He knew that if he could take away 
readers from the Echo, the evening paper would be 
forced to buy him out. Interestingly, the Echo set up 
a rival free sheet to try to kill the Advertiser but it 
never made a dent in its rival’s popularity. Also, the 
Advertiser’s ability to cause harm to powerful 
interests in the city was limited. We published 
maybe half a dozen high-profile news stories each 
week in the paper. We easily found enough material 
of community interest to fill the rest. We 
concentrated on corrupt council officials, bad 
planning decisions, conmen, and shoplifting local 
celebrities.  
 
The Echo was a very different kind of operation. It 
published a hundred or so stories each day on all 
aspects of local life. If it had allowed its journalists 
the freedom to use their critical faculties about 
stories that were of no concern to the city’s powerful 
elites, how would it have been able to stop them 
using the same skills when handling stories that did 
concern such elites? And just as importantly, how 
would the newspaper have been able to maintain 
the pretence of demanding “balanced” and 
“objective” reporting from its journalists if it so 
conspicuously applied double standards, depending 
on whether a story concerned powerful interest 
groups or not? It would have been clear to even the 
most blinkered editorial staff member that the 
paper’s professional standards – the freedom to 
write without interference – had been compromised.  

 
Instead, the Echo’s reporters learnt to write in a 
bland and deadening style that made most stories 
seem either of little or no importance or left the 
reader terminally confused with a ping-pong of he 
said-she said. Official sources of information and 
confirmation were always preferred because they 
were more “reliable” and “trustworthy”. Council 
officials were always ready and glad to speak to an 
Echo journalist. In other words, success at the 
newspaper was gauged in terms of obedience to 
figures of authority, and the ability not to alienate 
powerful groups within the community. Ambitious 
journalists learnt to whom they must turn for a 
comment or a quote, and where “suitable” stories 
could be found. It was a skill that presumably 
stayed with them for the rest of their careers. Those 
who struggled to cope with these strictures were 
soon found out. They either failed their probationary 
periods and were forced to move on, or stayed on in 
the lowliest positions where they could do little 
harm.  
 
Most young journalists, myself included, were 
raised on the idea that we had joined a profession 
that aspired to Woodward and Bernstein-type 
exposés. We understood, and our profession’s own 
mythologising encouraged such an understanding, 
that investigative reporting was the purest form of 
the journalist’s craft. In many ways it was the ideal. 
The investigative reporter is the exception in 
journalism rather than the model. He or she is the 
loose cannon whose reports can bring the paper 
great acclaim but only if the reporter is kept on a 
tight leash. The honour they bring the paper can 
equally turn disastrous if the wrong subjects are 
pursued or the story leads in unpredictable 
directions that threaten powerful interests. This is 
why investigative reporters have always been a 
small and threatened breed and have always been 
closely scrutinised. Investigative journalism has all 
but died out nowadays and is largely confined to the 
Internet.  
 
Professional means servile  
 
Most journalists learn their trade by working on local 
media with periods of study spent at one of dozens 
of journalism colleges around the country. Typically, 
the young journalist is taken on by a newspaper for 
up to two years on probation (indentures) at very 
low pay, and the study periods are paid for by the 
newspaper. During this period, when they are both 
financially and professionally vulnerable, journalists 
are taught the main skills: how to structure and write 
news stories, master shorthand, navigate through 
the system of local government, and abide by the 
laws of libel. The newcomer is offered proper 
employment if he or she passes the exams, shows 
competency and is considered to have absorbed 
satisfactorily the constraints described above.  
 
That is actually a departure from the historic view of 
journalists, which was that they belonged to a trade 
and that they learnt their craft on the job through 
what were effectively apprenticeships. Journalists in 
the nineteenth century understood that they were 
little different from cabinet-makers: you learnt the 

‘‘The investigative reporter is 
the exception in journalism 

rather than the model.”



18

rules of the craft from your elders and then applied them. 
A journalist worked for a proprietor with a clear political 
agenda and produced copy in keeping with that agenda. 
Such journalists were sometimes derogatively referred to 
as “hacks”. According to Wikipedia, “hack” in this context 
derives from “hackney”, “a horse that was easy to ride 
and available for hire.” The proprietor was, of course, the 
rider. 
 
The press earned its reputation as the Fourth Estate 
largely because the interests of these newspapers, 
representing different elite groups, sometimes clashed. 
In such circumstances, a journalist was briefly able to 
shine a light on corruption or intrigues in the corridors of 
power. The most urgent battleground for the press 
barons, and the financial interests that lay behind them, 
was the winning of a popular mandate for the 
corporations to accrete even greater power. The chief 
tool for sanctioning this agenda would be the media. As 
part of this concentration of power, the proprietors waged 
a relentless war against the radical and socialist presses, 
gradually starving them of advertising until their demise 
was inevitable. The free sheets of the 1980s would pose 
a similar threat and be dealt with in much the same way 
by the established local newspapers. 
 
But there was a catch: once only a few rich individuals 
exclusively owned the country’s media, the 
propagandistic nature of their papers’ journalism would 
be even more evident. After all, the public understood 
only too well that newspapers were there to serve the 
interests of their proprietors. This impression needed to 
be changed if the public were to be successfully pacified 
in the face of the corporations’ agenda. And so dawned 
the era of the “professional” media. Journalists were no 
longer to be seen as tradesmen; they were 

professionals. Their Hippocratic oath was balance, 
objectivity, neutrality. Unlike their predecessors, they 
would be trained in academic institutions and could then 
be trusted to offer only facts in news reports. Opinion 
would be restricted to the comment pages to give a 
newspaper “character”. That conveniently explained why 
there was so little differentiation in the various papers’ 
coverage or in their selection of news stories.  
 
The campaign of “professionalising” the media was so 
successful that, after their training, even the journalists 
believed they were disinterested parties in reporting the 
news. The selection of certain stories as newsworthy and 
the further selection of certain facts as relevant to the 
story had once been understood to be dependent on the 
biases of the organisation a journalist worked for. Now 
reporters were made to believe that these arbitrary 

criteria were inherent in a category of information called 
”news”, and that only through their training could 
journalists recognise these criteria. 
 
No home of the brave  
 
Working on a national is seen as the pinnacle of a 
professional journalist’s career. Very few make it that far. 
The competition is fierce and acceptance is slow. As we 
have seen, there are many stages in the early career of 
journalists designed to handicap and weed out those 
who do not conform or who question the framework 
within which they work. Noam Chomsky refers to this as 
part of a “filtering” process. Are the nationals different?  
 
For a journalist like myself, who was well trained and had 
spent several years in the local media, getting a foot in 
the door of the nationals was relatively easy. Keeping my 
feet under the desk was far harder. Few recruits are 
given a job or allowed to write for a paper until they have 
completed yet another lengthy probationary period.  
 
On national newspapers, this usually means spending 
considerable time as a sub-editor, a role in which the 
journalist is slowly acclimatised to the newspaper’s 
“values”. The sub sits at the bottom of the newspaper’s 
editorial hierarchy, editing and styling reports as they 
come in for publication. Above him or her are the section 
editors (home, foreign etc.), a chief sub-editor (usually an 
old hand) and a revise sub to check their work. Subs 
invariably spend years as freelancers or on short-term 
contracts.  
 
The subs’ primary task is to stop errors of fact and 
judgement getting into the newspaper. But their own 
judgement is constantly under scrutiny from editors 
higher up the hierarchy. If they fail to understand the 
paper’s “values”, their career is likely to stall on this 
bottom rung or their contract will not be renewed. If they 
are to survive long, writers must quickly learn what the 
news desk expects of them. Newcomers are given a 
small amount of leeway to adopt angles that are “not 
suitable”. But they are also expected to learn quickly why 
such articles are unsuitable and not to propose similar 
reports again.  
 
The media’s lengthy filtering system means that it is 
many years before the great majority of journalists get 
the chance to write with any degree of freedom for a 
national newspaper, and they must first have proved 
their “good judgement” many times over to a variety of 
senior editors. Most have been let go long before they 
would ever be in a position to influence the paper’s 
coverage. And that is why high-profile sackings are a 
great rarity. 
 
Journalists, of course, see this lengthy process of 
recruitment as necessary to filter for “quality” rather than 
to remove those who fail to conform or whose reporting 
threatens powerful elites. The media are supposedly 
applying professional standards to find those deserving 
enough to reach the highest ranks of journalism. The 
effect is that the media identify the best propagandists to 
promote their corporate values. 

 

“The effect of the media’s 
lengthy filtering system 

is identify the best 
propagandists to promote 

their corporate values.”



19

Success comes with the herd  
 
The mirroring by newspapers of each other’s 
news agendas is often attributed to human nature, 
in the form of the herd instinct or the tendency 
to follow the pack. In truth, this is the way most 
reporters work out in the field. They attend press 
conferences, they chase after celebrities together, 
they speak to the same official spokespeople.  
 
For instance, more than 95 per cent of the reports 
filed by Britain’s distinguished correspondents 
in Jerusalem originate in stories they have seen 
published either by the world’s two main news 
agencies, Reuters and Associated Press, or in the 
local Israeli media. Exclusives are almost unheard 
of. The correspondent’s main job is to rewrite the 
agency copy by adding his or her own “angle” 
– usually a minor matter of emphasis in the first 
paragraphs or an addition of a few quotes from an 
official contact. 
 
This reliance on the wires is in itself a very effective 
way of filtering out news that challenges dominant 
interests. The agencies, dependent for survival on 
funding from the large media groups, are extremely 
deferential to the main Western power elites and 
their allies. This is for two chief reasons: first, large 
media owners like the Murdoch empire might pull 
out of the arrangement, or even set up their own 
rival agency, were Reuters or AP regularly to run 
stories damaging to their business interests; and 
second, the agencies, needing to provide reams of 
copy each day, rely primarily on official sources for 
their information.  
 
It’s not really about readers 
 
How is it then, if this thesis is right, that there are 
dissenting voices like John Pilger, Robert Fisk, 
George Monbiot and Seumas Milne who write in the 
British media while refusing to toe the line?  
 
Note that the above list pretty much exhausts the 
examples of writers who genuinely and consistently 
oppose the normal frameworks of journalistic 
thinking and refuse to join the herd. That means 
that, in Britain’s supposedly left-wing media, we can 
find one writer working for the Independent (Fisk), 
one for the New Statesman (Pilger) and two for 

the Guardian (Milne and Monbiot). Only Fisk, we 
should further note, writes regular news reports. 
The rest are given at best weekly columns in which 
to express their opinions.  
 
However grateful we should be to these dissident 
writers, their relegation to the margins of the 
commentary pages of Britain’s “left-wing” media 
serves a useful purpose for corporate interests. It 
helps define the “character” of the British media as 
provocative, pluralistic and free-thinking – when, in 
truth, they are anything but. It is a vital component 
in maintaining the fiction that a professional media 
is a diverse media. 
 
It is also probable that the other writers cited above 
are among the chief reasons readers choose the 
publications that host them. It is at least possible 
that, were more such writers allowed on their pages, 
these papers would grow in popularity. We are 
never likely to see the hypothesis tested because 
the so-called left-wing media appear to be in no 
hurry to take on more dissenting voices.  
 
Finally, it should also be noted that none of these 
admirable writers, with the exception of Pilger, 
choose, or are allowed, to write seriously about 
the dire state of the mainstream media they serve. 
Sadly, it seems self-evident that were they to 
do so, they would quickly find their employment 
terminated.  
 
How, then, do I dare write as I have done here? 
Simply because I have little to lose. The mainstream 
media spat me out some time ago. Were it 
otherwise, I would probably be keeping my silence 
too.  

 
* Jonathan Cook is a British journalist living in 
Nazareth, Israel. His books include Blood and 
Religion (2006), Israel and the Clash of Civilisations 
(2008) and Disappearing Palestine (2008). His 
website is at www.jkcook.net.

** A longer version of this article can be found at
ht tp : / /www.media lens.org/ forum/v iewtopic .
php?t=2860



20

Overview

The story of News Corporation is equally the story 
of its CEO and founder, Australian-born Rupert 
Murdoch and his family. News Corp was created 
from wealth Rupert Murdoch inherited from his 
father. News Corporation is Murdoch’s life, and he 
runs it with a ‘passionate interest’. Richard Searby, 
Murdoch’s school friend and later a director of 
the company, once said: “Most boards meet to 
make decisions. News Corp’s board meets to 
ratify Murdoch’s.” This means Murdoch has an 
inordinate amount of experience on the companies 
controlled by the News Corp conglomerate. He 
visits all of his major operations on a regular basis 
and continues to find synergies between them. Any 
of his businesses may play a part in supporting his 
own or News Corporation’s political or commercial 
influence. Murdoch systematically trades his 
newspapers’ and TV news channels’ editorial bias 
for political favours. Indeed, “most of the critical 
steps in the transformation of News Limited, the 
business he inherited, into present day NewsCorp 
were dependent on such things.” (Bruce Page, 
How Rupert took on the world).

By carefully cultivating relationships with national 
governments, Murdoch has bought ever more 
influence throughout the English-speaking world 
and beyond. By doing so, he has, time and again, 
been able to break down or sidestep media 
legislation intended to prevent the emergence of 
media barons such as himself. Ultimately, and in 
spite of his evident right-wing leanings, Murdoch 
is a political pragmatist who “moves effortlessly 
between Republicans and Democrats, Tories and 
Labourites, capitalists and communists, depending 
on what deals are cooking.” (Russ Baker,  Colombia 
Journalism Review).

Murdoch has increasingly supported the US 
Republican party since 2009, for example donating 
US$1m in 2010 for the mid-term election campaign. 
In the 1980s, News International was able to flout 
UK law to gain a monopoly in the British TV and 
Newspaper markets. As a result, News Corp is 
close to the UK Conservative Party and, in 2010, 
praised Thatcher’s “contribution to the British 
economy.”

News Corp’s Fox News and its British companies 
often have a racist, anti-immigration, thread 
running through their coverage. This media bias 
has a symbiotic relationship with the increasing 
racism of immigration policies. The racist bias of 
the corporate media, much of which is controlled 
by News Corp, justifies and facilitates new anti-
migrant policies. In 2010, Fox News denied the 

company had an anti-immigration stance.

Perhaps because of Murdoch’s dominance over 
News Corp, the company tends to make long-
term, often risky, investments that many boards 
of directors might balk at. News Corp will use 
whatever means are necessary to force its way 
into a marketplace, and will run its companies at 
a loss for years in order to build up a dominant 
market share and eventual profitability. News Corp 
has operated with the riskiest possible financing, 
narrowly avoiding collapse in 1990, and has 
continued to expand, mostly through acquisitions. 
Its aggressive business tactics are legendary, and 
it shows no mercy to its rivals. The company’s 
financial structure has developed into a labyrinth of 
holding companies, many in offshore tax havens, 
enabling it to pay astoundingly low taxes.

Industry area(s)

News Corporation is a conglomerate, describing 
itself as a “constellation of media businesses.” 
These include the production and distribution 
of motion pictures and television programming; 
television, satellite and cable broadcasting; the 
publication of newspapers, magazines and books; 
the production and distribution of promotional 
and advertising products and services; and 
the development of digital broadcasting. News 
Corporation also has miscellaneous business 
interests, including a few major sports teams.

More than any other media company, News Corp 
has achieved hegemony over a large proportion of 
the world’s corporate media. Companies owned 
by News Corporation include Fox News (USA), 
ITV (UK), Star TV (Hong Kong, Asia’s largest 
broadcaster), the New York Times (US), BSkyB 
(UK), Dow Jones/Wall Street Journal (US), 20th 
Century Fox (US), The Sun (UK), News of the 
World (UK), The Times and the Sunday Times 
(UK), Sky (Multinational), Israel 10 (Israel), and 
Myspace. For a full list, see cjr.org/tools/owners/
newscorp.asp.

Company type: Conglomerate, Publicly Traded
Listings: NASDAQ, Australian Securities 
Exchange
Revenue: US$33 billion (2010)
Assets: US$54 billion (2010)

Market share

News Corporation is one of the world’s largest 
media companies with total assets of approximately 
US$54bn in 2010, and total annual revenues of up 
to US$33bn. News Corp’s assets exceed the gross 

News Corporation:
a profile.

co
rp

o
ra

te
 p

ro
fi

le



21

domestic product of the majority of African countries.

According to its website, News Corporation is the “world’s leading 
publisher of English-language newspapers, with operations in the UK, 
Australia, New Zealand, Fiji, Papua New Guinea and the US. The 
Company publishes more than 175 different newspapers, employing 
approximately 15,000 people worldwide and printing more than 40 
million papers a week.”

In the television and film industries, News Corp owns both a large 
number of content providers (such as Fox Television in the US) 
and extensive distribution networks (Fox Cable in the US, BSkyB in 
Europe and Star TV in Asia). In total, the group comprises around 800 
companies around the world, with many holding companies based in 
offshore tax havens.

History

Murdoch obtained his first newspaper, The Adelaide News, by 
inheritance when his father died in 1952. He was at the time still an 
undergraduate at Worcester College, University of Oxford. In 1953, 
he returned to Australia and assumed control of the paper, rapidly 
improving its fortunes. By the end of the decade, he had acquired a 
New South Wales-based newspaper chain, Cumberland Newspapers, 
the Sydney Daily Mirror and Melbourne and Brisbane’s Truth. 1964 
saw him buy a stake in Wellington Publishing, New Zealand’s largest 
media company.

Murdoch returned to the UK in the late 1960s, beating arch-rival 
Robert Maxwell to the News of the World (1968) and The Sun (1969). 
In 1973, he entered the US news market, taking over the San Antonio 
Express News, following up, three years later, with the New York Post, 
the Village Voice and New York Magazine. A string of further titles 
were acquired or bought during the 1970s in the US and Australia 
and, in 1980, he established News Corporation as a global holding 
company.

In 1981, News Corp bought The Times and The Sunday Times from 
the Thomson Group. A sympathetic Thatcher government allowed 
him to exploit a monopolies law loophole to buy the papers. The 
1980s brought more landmarks: Murdoch taking American citizenship 
in order to be able to operate North American TV networks, acquiring 
20th Century Fox (1985); buying the South China Morning Post and 
Harper & Row publishers (1987); and the launch of Sky (1989).

By 1990, News Corp was in deep financial trouble with vast debts. 
Insolvency was narrowly avoided by a matter of hours. Nonetheless, 
the media empire went on with its continual expansion, buying £300m 
broadcasting rights to the Premier League (1992); Asian satellite 
broadcaster Star Television (1993); LA Dodgers baseball team (1997); 
and 10 further US TV stations (2000). More recently, News Corp has 
gained a foothold in mainland Europe. After settling a law suit filed 
against subsidiary NDS, the corporation bought a share in Italian 
network Telepiu (2002), which was then renamed Sky Italia (2003). 
Since 2000, James Murdoch, Rupert’s son, has taken over much of 
the running of News Corp. 

In 2005, News Corporation purchased social networking site Myspace 
for $580m. Ironically, Murdoch claimed at the time of the sale that 
“young people... want control over their media, instead of being 
controlled by it.” Since then the company has tried to increase its 
grasp on the digital media marketplace. In 2008, it also announced 
plans to charge for some of its online content, gradually putting its 
newspapers behind ‘paywalls’.

In 2006, attracted by the advertising profits made by the Metro, the 
UK’s free daily newspaper owned by Associated Newspapers (AN), 
News International launched The London Paper, an evening free paper 
distributed in the capital. Two weeks before its launch, AN launched 
London Lite in an attempt to spoil News Corp’s market. The London 
Paper itself was intended as spoiler against AN’s Evening Standard. 
In 2009, The London Paper was closed after loosing millions in the 
competition.

In 2007, News of the World’s royal affairs editor Clive Goodman and 
private investigator Glenn Mulcaire were jailed after admitting hacking 
into the phone messages of royal staff. The paper originally said the 
hacking was a one-off but it soon emerged that several public figures, 
including cabinet ministers, sports figures, London’s mayor Boris 
Johnson and publicist Max Clifford had all had their phones hacked. 
In February 2010, a Parliamentary Select Committee concluded that 
“News International... sought to conceal the truth about what really 
occurred.”

Andy Coulson, editor of News of the World until his resignation 
in 2007 in the wake of the hacking scandal, became Director of 
Communications for the British Conservative Party until he suddenly 
resigned in late January 2011. After a 2010 New York Times report 
on the extent of the hacking, and Coulson’s knowledge of it, enquiries 
have been reopened. Witnesses may be compelled to give evidence 
before a parliamentary committee.

For a more detailed time line of News Corporation and Murdoch, see
www.ketupa.net/murdoch2.htm.

Resistance

Rupert Murdoch and News Corp have become synonymous with 
the corporate media; media outlets telling the story of capitalism and 
corporations rather than that real news of concern to ordinary people 
and local communities. Countless subvertised versions of Murdoch 
papers have been produced, such as The Spun and The Scum, 
seeking to expose the corporate bias in Murdoch’s papers. 

In 1986, rather than negotiate with unhappy print workers, News 
International set up a new printing plant in Wapping and enlisted a 
scab union, EEPTU, as an alternative workforce. This led to a major 
confrontation drawing solidarity from the wider worker’s movement. 
The 13-month long picket of the Wapping depot was the scene of 
mass demonstrations, arson attacks and developed into nightly battles 
with the police. News International depots and TNT scab vehicles 
became targets nationwide. A boycott of The Sun, News of the World, 
The Times and Sunday Times was urged. New laws brought in by 
the conservative government following the miners’ strike allowed the 
sequestration of union funds. The funds of the Society of Graphical 
and Allied Trades (SOGAT) were thus duly seized. 

Wapping underwent a veritable occupation by the police, urged on by 
the Thatcher government to break the strike, and many local residents 
were effectively restricted from travelling in their own neighbourhood. 
In total, 1,262 arrests were made. Murdoch attempted to pass off 
the dispute, resulting in the dismissal of 5,500 workers, as a result 
of introducing new printing technology and an attempt to break the 
collective power of workers.

In 1986, a 4-page spoof of The Sun was produced by anarchists in 
support of the News International printers strike at Wapping. The 
spoof’s frontpage headline was ‘Murdoch fucks donkeys’. Other 
publications, such as Picket and The Wapping Post were produced 
by the striking printers and their supporters.

The Wapping strike was was immortalised in a comic strip/spoof 
paper titled The Scum. Other spoofs of The Sun included The Spun, 
a 24-page spoof by anonymous anti-war activists highlighting the pro-
war bias of the Murdoch papers (see the spoofs article in this issue 
for more details). The Sun was, and still is, one of the worst war-
mongering British tabloids, supporting the UK’s military adventures 
and the ‘war on terror’.

In 1989, 96 football fans were crushed to death at the Hillsborough 
Stadium. News Corp’s The Sun, after off-the-record briefings from 
South Yorkshire Police, blamed the disaster on the fans in an article 
entitled ‘The Truth’. The paper published unattributed allegations, 
such as stories of Liverpool fans pickpocketing crush victims, as facts. 
The result was a popular boycott of paper, which lasted for many 
years. The Sun’s editor Kelvin Mackenzie apologised in 1993 but later 
retracted his apology.



22

MediaLens is a media-monitoring project, or campaign, 
that grew out of a frustration with the unwillingness, or 
inability, of the mainstream media to tell the truth about 
the real causes and extent of many of the problems 
facing us, such as human rights abuses, poverty, 
pollution and climate change. In this interview, we ask 
its editors, David Edwards and David Cromwell, 
about their work, successes and the challenges they 
face.

- Why did you start MediaLens?

The media presents itself as a neutral window on the 
world. We are to believe that the view we see through 
that window is ‘the world as it is.’ It’s “all the news 
that’s fit to print” because “comment is free but facts 
are sacred” - what’s to challenge? When you take 
a closer look at that ‘window’, you realise it’s not a 
window on the world at all; it’s a kind of painting of 
a window on the world. And the ‘painting’ has been 
carefully produced using colours, textures and forms 
all selected by the corporate arm of a media system 
that has very clear interests, goals and biases. And 
guess what? The one issue the media will not discuss 
is the idea that it is not providing a neutral window on 
the world. That subject is taboo and it is at the root 
of every deception promoting war, destruction of the 
climate, and the general subordination of people and 
planet to profit. It has to be challenged. It is amazing to 
us that so few people are doing so.

Two of us, David Edwards and David Cromwell, had 
had similar experiences as freelance writers in the 
1990s trying to place challenging, critical articles, book 
reviews and suchlike in newspapers and magazines. 
It quickly became clear that there were invisible 
boundaries on what was acceptable - you revealed 
your sympathy for Pilger and Chomsky at your peril, 
for example. But even before then, going back to 
the 1980s, we had both seen for ourselves how the 
corporate media obscured the root causes of climate 
change, corporate-led consumerism, exploitation of 
people and natural resources, and huge disparities in 
power in society. As well as these personal experiences 
of the media, reading books like Manufacturing Consent 
by Edward Herman and Noam Chomsky gave us a 
thorough understanding of why the corporate media 
performs the way it does.

The idea to try and do something practical about all of 
this came about when the both of us were having a chat 
in a pub one evening in 2001. We’d been wondering 
why there seemed to be no group in this country that 
was like Fairness and Accuracy In Reporting (FAIR), 
the US-based media watch project. We were aware 
of the Glasgow Media Group and the Campaign for 
Press and Broadcasting Freedom, amongst others. 
But it seemed odd to us that nobody seemed to be 

producing regular critiques of corporate media output 
in the UK.

DC had just recently started a modest website, private-
planet.com, to promote his book, Private Planet, 
published in 2001. DE suggested that we start a similar 
website for a new media project, together with an email 
list to send out media ‘alerts’ in which we would hold 
up news stories for public scrutiny. A friend put us in 
touch with a webmaster and, by July 2001, we were 
sending media alerts.

Initially we just planned to send alerts, or even just 
quotes and comments, to a few friends and contacts. 
But interest developed quite rapidly and we gained a 
wider audience when John Pilger mentioned our work 
several times in the New Statesman. Pilger has been 
a great friend, inspiration and supporter. He also wrote 
the foreword to our first book, Guardians Of Power: 
The Myth Of the Liberal Media (Pluto Press, 2006).

- What were you trying to achieve?

We didn’t want to simply undertake a dry, academic 
exercise in media ‘analysis’. We wanted to be as 
uncompromising as possible; to write without fear of 
alienating editors, reviewers, friendly journalists and 
so on. The hope was to expose structural problems in 
the media by revealing some hidden truths about key 
issues reported in the media.

The ideal media alert takes an issue that is very much 
‘in the air’, so that people are extremely familiar with the 
media coverage. We then offer opinions, sources and 
analysis that have been excluded from this coverage. 
People can then compare the corporate version (which 
should be fresh in their minds) with what we’re saying 
(Have these arguments been excluded? Should they 
be covered?) and then make up their minds on whether 
there is any merit in what we’re saying.

Someone wrote to us recently saying, “It’s amazing 
how a newspaper article can be totally biased and 
yet seem quite balanced.” It really is amazing. We’re 
trying to tease apart the fibres of newspaper reporting 
to show how it manages this illusion. For example, we 
show how supposedly neutral journalists say one thing 
when reporting the actions of ‘friendly’ governments 
and say something completely different when reporting 
the actions of official ‘enemies’.

- Do you see the project as journalistic or 
campaigning work?

Good journalism is campaigning work. On one side are 
the torturers, on the other side the tortured. Journalists 
who claim to stand neutrally between the two are idiots 

MediaLens
ca

m
pa

ig
n 

sp
ot

lig
ht



23

or cynics. It is not just bad journalism to behave as though the suffering 
of others were someone else’s problem; it is inhuman.

- In your 10 years of existence, have you had any success in 
“correcting the distorted version of the corporate media”? Can 
you give us some examples of success stories?

In fact we don’t say that we are 
“correcting” the corporate media; we 
aspire to correct for their distorted 
vision, like lenses in a pair of glasses. 
We’re tentatively offering what seems 
to be more or less accurate and 
reasonable to us, but we have no 
sense that what we are arguing is 
absolutely true.

There are numerous examples of journalists changing their online 
articles, interviewing angles and so on in response to the thousands 
of emails sent to them by us and innumerable media activists. The 
real success is that dozens, sometimes hundreds, even thousands, 
of people are challenging journalists from a left perspective without 
any prompting from us. If we helped encourage that trend, then that’s 
tremendous. It has always been our key goal.

- Can you give some examples of ‘failure’ stories, where your 
work didn’t make the desired impact? Any lessons to be learnt 
from that, for example about the nature of corporate media?

You could probably cite every issue we’ve covered. The corporate 
media has patterns of performance rooted in deep corporate, political 
and other social conditions. So our ‘desired impact’ is really to point 
this out.

- Why ‘correct’ corporate media rather than provide an 
independent, alternative media outlet? It could be argued that by 
making them more cautious, you effectively make them stronger 
or more efficient in their game.

We highlight the systemic failings of the corporate media while fully 
supporting the development of independent, alternative media outlets; 
the two are not mutually exclusive. But we have always been very 
clear that genuinely independent media cannot arise in a vacuum. It 
will take radical, grassroot changes throughout society to allow such 
media to flourish and become the norm.

More fundamentally, our problem is not the mainstream media; it’s 
the influence of greed, hatred and ignorance on human and animal 
welfare. You could argue that successfully encouraging a bloody tyrant 
to be less bloody makes him stronger. But what you’ve made stronger 
is a tyrant rather than a bloody tyrant. You can then work to change the 
tyranny itself - make the tyrant ‘stronger’ by making him democratic, 
and so on... You have to do what you can to nudge society into less 
violent, more rational directions.

- You recently had a funding application rejected by a big 
‘progressive’ trust because some trustees were “not convinced 
by the strategy of targeting the liberal media.” Many liberals 
would probably share that criticism. Can you explain why this 
focus on the so-called liberal media?

Few expect the likes of The Times or the Telegraph to challenge the 
establishment seriously and relentlessly; far less the tabloid press. 
But what about the so-called ‘liberal media’? Many people on the left, 
and in green circles, believe that the Guardian, for example, should be 

regarded almost as an ally. It is, after all, seen by some as a kind of 
flagship newspaper of the environment movement. Tony Juniper, then 
director of Friends of the Earth, once said: “It is difficult to overestimate 
the impact of the Guardian and Observer. The Guardian is certainly 
considered the voice of progressive and sound environmental thinking 
both in the UK and in Europe.” (Ian Mayes, ‘Flying in the face of the 

facts’, The Guardian, January 24, 
2004).

But the Guardian, like the rest of 
‘the liberal media’, is complicit in 
war crimes and looming climate 
chaos. We’ve documented this in 
several books and many media 
alerts. The Guardian as an idea - 
as a benevolent, well-intentioned, 
basically liberal friend - is wonderful. 

But when you look at what the Guardian actually writes about the key 
issues that matter, it is really shocking. Over the past decade of Media 
Lens, we have become ever more convinced that the so-called ‘best 
media’ like the Guardian – and the BBC, the Observer, Channel 4 
News, the Independent and so on - need to be constantly exposed for 
their systemic failings.

If the right-wing, warmongering media are saying “North Korea sank 
the Cheonan and should be bombed” and the liberal media are saying 
“North Korea sank the Cheonan but should be attacked with sanctions, 
not bombs”, the public has literally no mainstream access to the 
argument that North Korea might not have sunk the Cheonan. You 
can take an infinite number of examples. So, say the right-wing press 
says it was right to invade Iraq because Saddam Hussein was a lethal 
tyrant. Then the liberal press says the invasion was “a mistake”. That 
means there is no-one saying the war was an appalling war crime.

- Compared with the US, where they have FAIR, ZNet and 
other similar projects, MediaLens is just about the only media 
monitoring group in the UK, and is quite small compared to its 
American counterparts. Why is that in your opinion?

US thought control works more by excluding dissident voices; UK 
thought control works more by including them in a way that effectively 
vaccinates the public mind against the idea that honest voices 
are excluded. So we’ve got Robert Fisk, George Monbiot, Seumas 
Milne and John Pilger, but these are fig leaves, as Pilger has himself 
acknowledged; small islands of radicalism swamped by the output 
of the innumerable “journalists of attachment” that surround them. 
Remember, most media output is utter nonsense anyway, pure 
attainment and tabloid distraction - hardly anyone has even heard of 
John Pilger or Robert Fisk. Liberal intellectuals know about them and 
wrongly think their inclusion is impressive evidence indicating that we 
have a free, open, inclusive media system.

There is no essential reason why the UK should not have a strong 
base of progressive activism. Dissent in this country has a very long 
history. It may well have been partially suppressed under a system of 
propaganda and brainwashing that intensified under Thatcherism and 
New Labour. But the anti-war activism that saw mass demonstrations 
up to the launch of the Iraq war in 2003 shows that latent resistance 
can quickly become visible and very active. To maintain and build upon 
it, though, will require greater cooperation among groups and greater 
efforts to connect with the population at large. We feel strongly that that 
can best be achieved, not by focusing on dry, cold analysis or anger 
or frustration, but on people’s innate capacity for compassion, critical 
awareness and hope.

“The Guardian, like the rest 
of ‘the liberal media’, is 

complicit in war crimes and 
looming climate chaos.”



24

T: Hello F. We were just talking about 
the problems and dead ends that 
Indymedia and other independent 
media projects are facing in the age 
of blogs and the so-called ‘information 
society’.

M: The main points that we mentioned 
are the lack of resources; slow 
development compared to corporate 
technology; political and personal 
disagreements; and, above all, what 
seems to be a decline in these 
projects’ relevance to grassroots 
movements, which seem to prefer 
using, for one reason or another, 
other more readily available platforms 
provided by evil corporates like 
Youtube and Facebook.

M: And I was saying that both 
Indymedia and the IT world have 
changed so much that different people 
seem to want different things from 
the project. I have often noticed that 
people mean different things when 
they say ‘Indymedia’.

T: But we were trying not to limit 
the discussion to Indymedia, as many 
similar, though smaller, projects are 
struggling with the same issues. We 
are, rather, using Indymedia as an 
example.

F: So what do you think makes an 
independent, grassroots media project 
different from a blog or any other 
news site?

M: Well, first, the politics behind 
it: grassroots, anti-authoritarian, , 
horizontally organised and all the rest 
of it, which you cannot really reconcile 
with corporate platforms if you are 
to keep some integrity. Then there 
is open publishing, which was quite a 
revolutionary thing at the time, but 
nowadays setting up a blog or website 
without much technical knowledge 
is available everywhere. However, 
OP is more than that: it is the 
ability to post content anonymously 
and securely, which most of these 
corporate platforms don’t provide.

T: Yes, when we started Indymedia, 
everyone understood that ‘our 
media’ included establishing our own 
infrastructure (servers etc.) and 

all the other means of production, 
material and non-material. Today’s 
‘media activists’ seem to be happy to 
be consumers, however radical the 
content of their consumption might be.

F: I would add the collective, 
collaborative way of working. From 
my experience, blogs have managed to 
individualise collective media activism 
and fragment collective political 
identities.

M: But I also think that Indymedia and 
similar projects have bred a generation 
of ‘media activists’, as opposed to 
activists doing their own media. And 
F here is one example ;-). I would argue 
against professionalisation, however 
radical.

F: Yeah, I admit that’s true. It’s quite 
disheartening to see more cameras, 
often standing to the side, than actual 
protesters on demos and actions.

T: Also, I don’t know if we can call 
it a problem, but the reality is that 
Indymedia has grown so much, with 
various projects that have quite 
different approaches and internal 
logic kept under the same umbrella. I 
wonder if this line of thinking (one CMS 
for everything) has been part of the 
problem.

F: The supermarket logic ;-)

M: I would disagree actually. I think 
the brand, or identity if you like, is 
also important to the credibility and 
continuity of projects.

T: Yes, but there is no reason why we 
can’t separate various sub-projects, 
technically speaking, and keep the 
brand name for all of them. The open 
source movement is a good example 
of things developing much quicker and 
better if you don’t attempt to control 
everything.

F: True.

M: The other problem, in my opinion, 
is the unanticipated challenges that 
open publishing posed or created: 
trolling, disinformation, security risks 
and so on. Also, if open publishing has 
worked well for sourcing news directly 

from the street, it doesn’t seem to 
have worked for features and other 
more laborious tasks – as you know, 
Indymedia features are often wholly 
written by one single IMCer, without 
involvement from others, even to fix 
typos.

F: Yeah, we haven’t really worked 
hard on promoting the collective 
collaborative production of media, 
the way Wikipedia has done, for 
example. And I’m not only talking about 
dedicated IMC volunteers, but about 
the wider audience, given that one of 
Indymedia’s missions was to overcome 
the division between the reporter and 
reported.

T: God, this is so depressing.

M: Yeah..

F: Perhaps we should talk about 
solutions? Even if they may seem 
unrealistic for now...

T: What I would like to see on 
Indymedia is more local and community 
news from a grassroots perspective. 
Action reports and covering big 
mobilisations are not enough any 
more. If we really want to be a serious 
alternative to the mainstream media, 
we have to break out of this activist 
bubble.

F: An alternative, grassroots, open-
publishing news agency :-)

T: Exactly!

M: What I would like to see is more 
collective production of different 
types of media. Imagine if people could 
easily upload video, audio and text 
reports from their mobile phones etc., 
which would then be pooled and put 
together into comprehensive pieces.

T: And allowing people to edit audio 
and video pieces or features online... 
Provided that we find a solution to 
potential abuses and security risks.

F: Obviously these things need us all 
to put our forces together to realise 
them, rather than us sitting here and 
dreaming. It’s always easier said than 
done, innit?

Our three characters are ‘T’, a techie who, years ago, helped build one of the open-source content management systems (CMS) that 
many Indymedia sites still run on; ‘M’, who helped moderate the UK news wire and write middle-column features for years before 
burning out; and ‘F’, an independent photographer and film maker who used to contribute frequent action and protest reports before 
getting a paid job and setting up his own blog.  Here is the log of their half-drunken chat.

are radical, collective,
independent media
projects still possible?

With the aim of exploring the present pitfalls, and potential 
future directions, of radical, anti-corporate media projects, 
Corporate Watch have put three virtual Independent Media 
Centre (Indymedia) volunteers (IMCers) into a virtual pub,  
i.e. an Internet Relay Chat (IRC) room names ‘pub’, to see 
what our imaginations could produce.



25

Corporate Watch presents...
the DIY research contest 2011 

THE COMPETITION HAS
THREE STRANDS:
- a company profile
- A corporate power case study

- An article on an instance of corporate crime

COMPANY PROFILE CORPORATE PROFILE
CASE STUDY

Company profiles should be structured 
around these key sections: overview of 
the company; industry areas; market 
share; who, where, how much; history; 
corporate crimes; resistance.

For examples of company profiles, see 
the Corporate Watch website:
http://www.corporatewatch.org/?lid=402

Word limit: 3,000

Research into the impact of corporate 
power and influence on a particular 
geographical place or industry sector. 
Themes to explore include undue 
influence on politicians and public 
authorities, lobbying, corruption, 
revolving doors and so on.

Word limit: 2,000

Research into where a corporate has 
broken, or has potentially broken, civil 
or criminal law, as a result of deliberate 
decisions or actions which were focused 
on expanding or continuing their core 
business and benefiting the corporation 
itself. This can be direct or indirect, 
by being complicit in these crimes. 
Corporate crimes include war crime, 
safety crime, financial crime, crimes 
against the consumer and so on.

Word limit: 1,000

ARTICLE ON
CORPORATE CRIME

In our ever-determined efforts to seek and destroy corporate power in all its manifestations, Corporate Watch is turning to 
you, our ever-determined readers, to become our ever-determined contributors. Corporate Watch is on the look out for DIY 
researchers close on the heels of destructive corporations: Here’s your opportunity to submit your work into a brand new DIY 
research competition and win publication on the Corporate Watch website and/or magazine, and a free book of your choice 
from Freedom bookshop. There’s everything to play for!

All submissions must original and well referenced, clearly disclosing sources 
using footnotes or endnotes.

Compete submissions will be judged by an eminent panel made up of 
Corporate Watch members and independent researchers, journalists and 
others from outside the co-op.

Submissions should not exceed the word limit stipulated for each strand, but 
you are welcome to submit pieces for more than one strand. 

The deadline for submissions is 30 April 2011.
Please send your submission to:  contact@corporatewatch.org.

PRACTICAL 
DETAILS



26

The unpublic inquiry into the public bank

As holders of 84% of the Royal Bank of Scotland’s (RBS) 
shares, you would think the public (or the government, 
rather) would be entitled to read the Financial Services 
Authority’s (FSA) inquiry, which concluded on 2nd December 
that no “instances of fraud or dishonest activity” have been 
identified at the failed bank. RBS executives were merely, 
according to Lord Turner, the head of the FSA, “doing what 
executives and boards in other sectors of the economy do: 
sometimes getting judgements right and sometimes wrong.” 
That ‘getting it wrong’ meant the largest corporate losses in 
UK history, contributing to bring down the global economy 
and causing a massive recession, seems irrelevant. How 
this does not equate to ‘governance failings’ is unclear, but 
that lack of clarity is, according to the FSA, just something 
we’ll all have to get used to: confidentially legislation means 
the regulator is unable to publish the findings. Well, we 
wouldn’t want to overturn the matrix of laws protecting 
corporations, and the financial sector in particular, from 
acting with impunity without fear of comeuppance now, 
would we? Oh, hang on, it’s all OK now: Lord Turner has 
promised a brief report (though not a “detailed blow-by-blow 
account”) outlining the key events in the run-up to the bank’s 
near-collapse and its bail-out by the government. The FSA 
just need RBS’s agreement, which the bank is currently 
withholding, to proceed.b

a
b

yl
o

n
ia

n
 t

im
e

s

Hooray! 
We have a global deal!

If only mainstream media coverage, or the lack of it, would stop for one second and peep behind the palpable relief displayed 
by environment ministers that the UNFCCC show is still on the road following the COP16 climate negotiations in Cancun, 
Mexico in December 2010. To be discovered are the same corporate-influenced, market-based mechanisms that have 
been failing to fight climate change ever since the Kyoto Protocol was first signed in 1997. Take the example of Carbon 
Capture and Storage projects (CCS), which are now permitted as offset-credit generating projects under the UN Clean 
Development Mechanism. CCS was deemed to be a “relevant technology” to the “attainment of the ultimate goal” of stopping 
climate change. So, a failing mechanism that provides ample opportunity for corruption, and credits that permit multinational 
corporations to continue emitting in their core business, will now also provide added legitimacy, investment and testing 
ground for CCS. That is providing the technology can be deployed in an “environmentally safe” way that avoids carbon 
“seepage”;  so an unproven technological excuse for the burning of coal, the dirtiest fossil fuel, is included in the global 
mechanism designed to stop runaway climate change. Great.



27

Portaloo shortage in 2012

Glastonbury Festival supremo Michael Eavis has denied reports 
that the festival is taking a break in 2012 because the London 
Olympics will cause a shortage of portable lavatories (portaloos). 
He did admit, however, that the Olympics played a part in his 
decision to make 2012 one of the festival’s regular rest years, 
due to the police being over-stretched. But it remains likely 
that a distinct lack of portaloos may have been a contributing 
factor in the decision, given that portaloos are only provided 
by four suppliers and that 2012 would be a toilet-supplier’s 
dream year, with piss prices inevitably being pushed up.

Rent a cop

Police are leading the way in responses to the UK public 
spending cuts: bringing in the private sector, just as the 
coalition government would want. A conference sponsored by 
Her Majesty’s Inspectorate of Constabulary (HMIC) and the 
Association of Chief Police Officers (ACPO) in January 2011 
aimed to create “intelligent [seriously?!] and carefully crafted 
relationships between the police and industry.” The programme 
includes a “strategy panel of police leaders and industry” 
focusing on IT, custody, command and control, call handling, air 
support, forensics and the police estate. Legislation appears to 
remain a “formidable obstacle” to the privatisation of policing, 
so expect that to change soon. But have no fear, this gathering 
of luminaries thankfully includes “serious contributions” from Sir 
David Omand, a senior civil servant who apparently “now thinks 
deeply about business strategy.” We can’t help but wonder 
whether Omand was ‘thinking deeply’ when he recommended 
to Jack Straw and Tony Blair that John Scarlett, author of the 
infamous Iraq WMD dossier, head up MI6, or when he helped 
decide that David Kelly must be pursued for talking to the media 
about the ‘dodgy dossier’

b
a

b
yl

o
n

ia
n

 t
im

e
s



28

b
o

o
k 

re
vi

e
w

Between 2003 and 2008, India received £1 billion of 
British aid. At the beginning of 2009, the DFID released 
its new country strategy for India, which committed to 
giving another £850 million until 2011, making it DFID’s 
largest bilateral programme. India is the world’s fourth 
largest economy, based on purchasing power, and has 
qualified as a middle-income country since 2007. India is 
now also an aid donor in its own right.

In a ground-breaking book and DVD of short films 
and transcribed interviews by Richard Whittell and 
Eshwarappa M, published by Corporate Watch this 
month, people affected by British aid argue that behind 
the pictures of smiling children and the rhetoric of 
development lies a different reality that seldom makes the 
news headlines. They say that, through DFID projects and 
programmes, their government, land, schools and public 
services are being taken away from them. As one of the 
interviewees puts it, “In India, the DFID ... [is] behind the 
push to completely dismantle public systems of health, 
education, food security, water, electricity, and throw our 
people completely to the mercy of markets controlled 
by big capital.” According to another interviewee, it is 
“another agenda to colonise us.”

In 10 lengthy transcribed interviews and five short films, 
people who have suffered from and fought against the 
DFID’s aid programmes in India - including teachers, 
farmers, academics, activists, engineers and journalists 
– explain why they have resisted or rejected this ‘dodgy 
development’ and why it is important that people in Britain 
do the same.

“They tie you up and burgle your house through the 
back door,” says one of the interviewees, Madhuri 
Krishnaswammy. “And then arrive at the front door with 
much fanfare to provide a few sops as ‘relief’!”
“Assistance doesn’t mean purchasing my culture,” says 
another interviewee, Abani Baral. “Assistance doesn’t 
mean encroaching upon my rights or the administration. 
This is what the DFID is doing and this is what we are 
opposed to.”

Professor Anil Sadgopal makes an appeal to the British 
public and asks, “Would you allow this to be done in your 
country by the Indian government? If your answer is no, 
then please use all your resources ... to stop DFID.”

As well as the UK, the book and DVD will be distributed in 
India and other countries that receive British aid, such as 
Ghana and Iraq, to people similarly affected by it. Neither 
the films makers nor the publishers have received any 
funding for the project, and will make no profit from it.

“We travelled across India, independently and without 
funding,” says Richard Whittell and Eshwarappa M, 
who conducted the interviews and made the films. “We 
wanted to speak to people affected by British aid. It soon 
became clear that there was a substantial number of 
people whose experiences of this aid contrasted sharply 
with the DFID’s publicity, and it is these critical views that 
are presented in these short films and interviews.”

Kofi Mawuli Klu, from Ghana, who wrote the foreword, 
adds that this series “will go a long way in raising 
awareness, forewarning people [about the DFID and 
British aid] and sharing the examples of community 
resistance among like-minded people all over the world. 
It will become dynamite.”

The UK International Development parliamentary 
committee has recently announced an inquiry into the 
future of DFID’s programme in India. A memorandum 
based on this work has been submitted to the committee. 
The coalition government has said the DFID’s work will 
continue in a similar direction as it did under New Labour, 
though ‘more efficient’ and even more pro-business.
The British government gives £7 billion a year to poorer 
countries to “fight poverty worldwide.” This money 
is given through the DFID, established in 1997 by the 
newly elected Labour government to focus exclusively on 
eliminating world poverty, which the then British Prime 
Minister Tony Blair described as “the greatest moral 
challenge facing our generation.” As of July 2010, the new 
Conservative-Liberal Democrat coalition government has 
committed to maintaining 

the DFID as a separate department, with David Cameron 
promising that “even in these difficult times we will meet 
our commitment to increase spending on aid to 0.7% of 
gross national income from 2013.”

If you would like to buy a copy of the book and dvd, please 
visit our shop at www.babyloniantimes.co.uk

The coalition government’s decision to increase the budget of the Department for International Development (DFID) 
has been presented as a progressive counterpoint to the massive cuts in other government departments. The Tories 
have praised much of the DFID’s work under New Labour and have committed to increase the amount of aid given, 
saying it is “motivated by a shared determination to erode the terrible inequalities of opportunity that we see around the 
world today.” But many of the so-called beneficiaries of British aid do not see it as progressive at all, arguing that it is 
based on the same free market principles as the rest of the coalition’s policies and is doing more harm than good.

challenging British aid in 
India: new book and films



29



30


